av Anneli » ons 04 apr 2018, 03:46
Alla valpar växer och utvecklas bra. Nu har det snart gått tre dygn och det är så skönt när vi passerar tre dygn för då känner jag mig alltid lugnare och tryggare med att alla kommer klara sig. Visst kan det hända saker även efter tre dygn så vi förlora någon valp men ofta har man då känt på någon är lite svag.
De små valparna har så härlig aptit och vill äta hela tiden så nu har dom vuxit på sig lite så de har lättare att hålla i sin tutte trots att ett större syskon försöker ta den. Det går fort utför för en så här liten valp som inte får i sin tillräckligt av mammas varma goa mjölk så vi har suttit hos valpar nästan hela tiden sedan dom föddes. Molly har nio väl fungerande matplatser men hon behöver nästan ligga på rygg för att valparna ska komma åt tillräckligt många för att äta samtidigt och ofta så vill ju Molly tvätta eller pyssla med någon valp och då ligger hon så att det bara 4-5 tuttar som valparna kommer åt. Valparna bör äta med 2-3 timmars mellanrum när dom är så här små men så äter dom gärna i en timme (somnar lite med en tutte i munnen ibland...) dygnet runt så det är hela tiden någon som vill äta. Det ska bli skönt om vi nu snart kan känna oss trygga med alla får i sig mat och vi vågar lämna lådan lite längre stunder. Då hinner jag ju skriva mer här i valpdagboken och ta lite bilder så ni får se underverken!
Molly är så duktig och lugn och trygg. Tar sig knappt tid att gå ur lådan för äta, dricka och kissa. Självklart så serverar jag då mat och vatten till hennes i lådan! Hon är mycket noga med vad hon äter och erbjuder jag rätt meny så äter hon massor men erbjuder jag något hon inte vill ha (men borde gilla) så ser hon så förnärmad ut. Godast är vår tillagade mat så jag ser till att vi får rejält med rester och så blandar jag det i hennes mat. Godast blir det om det är mycket gräddsås på maten!