Tuffas valpdagbok

Sex veckor gamla!

Inläggav Anneli » tor 22 feb 2018, 10:39

Tiden går så fort!!

Det är en hane och en tik som söker varsin familj att flytta till. Berätta gärna för alla vettiga hundiga människor ni känner att det finns två riktiga guldklimpar som söker hem att flytta till.

Jag söker en fodervärd till en riktigt härlig tik med stor potential. Hör av er om ni är intresserade!

Här är några bilder på våra fina valpar! Jag är så stolt över den här kullen. Så starka fina friska trygga stabila. Dom är lite olika men alla är bra på sitt sätt. Någon som är rar och kramsjuk och någon som är en riktig äventyrare.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Anneli

Vassa tänder och pigga ögon!!

Inläggav Anneli » tis 20 feb 2018, 11:45

Den här åldern på valparna är så underbar!! Fulla i bus och nyfikenhet och deras personligheter har börjat visa sig. Det är verkligen en förmån att få lära känna varje liten ny krabat dom föds hos oss!

I helgen hade vi kullträff både lördag och söndag. Så mysigt att ha er här! Jag hade tyvärr feber så det blev de mest stillsamma kullträffarna i historien och inte ens hembakat fika. Riktigt uselt! Jag ska skärpa mig till nästa helg, jag lovar!!

Här är några bilder som jag tog för några dagar sedan men som blivit kvar i kameran:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Anneli

Kullträffar både lördag och söndag!

Inläggav Anneli » tor 15 feb 2018, 18:31

Nu har vi bestämt oss för att ha kullträffar både lördag och söndag denna helg eftersom det blev så snopet att vi var sjuka förra helgen.

Så alla ni som är intresserade av en valp i kullen är välkomna på valpmys och fika lördag och/eller söndag!! Hör av er så vi vet vilken dag ni kommer och hur många ni är så vi fixar fika så att det räcker till alla!

Ja, ni andra ska också få komma, jag lovar, men den här helgen blir det bara dom som är intresserade av en valp ur kullen!

Bild
Anneli

Fem veckor gamla!

Inläggav Anneli » tor 15 feb 2018, 11:04

Igår var valparna ute för första gången. Nyfikna och modiga! Men den som uppskattade detta mest var Tuffa. Hon har inte tagit sig tid att vara ute sedan valparna föddes och i vanliga fall så är hon ute från tidig morgon till sen kväll och rotar runt i vassen eller nere i skogen. Hon verkligen njöt av att få sträcka på benen och att i alla fall hinna kolla av några av sina favoritställen.

Jag har nu satt lite färg på olika ställen på valparna så vi snabbt ska se vem som är vem så ser ni något gulgrönt på dom så vet ni varför!

Här kommer några bilder. Inte så bra kvalitet på alla bilder tyvärr. Jag är verkligen ingen fotograf. Bilder som ger mig en bra känsla lägger jag ut även om jag inte är nöjd med kvaliteten. Hoppas på ert tålamod!

Bild

Bild

Bild
Älskade fina kloka Tuffa! Hon njöt verkligen av att det nu äntligen är dags att vara ute!

Bild
Valparna och tjejerna är så fina mot varandra.

Bild

Bild
Ellen är alltid jätteduktig med valparna och ville så gärna följa med ut men hon är inte kry än så idag orkade hon bara vara med en liten stund.

Bild

Bild

Bild

Bild
Härligt nyfikna allihop! Trygga och modiga och oberörda av allt nytt. Några lite självständigare och riktigt påhittiga, kul!!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Matilda lagade mat åt valparna och dom smakade artigt.

Bild
Verkar gott! Matilda säger att det är blomkål och pannkaka.

Bild

Bild
Matilda ville skotta snö och det blev ganska höga ljud men ingen valp brydde sig ett dugg och några var nyfikna och modiga och ville hjälpa till.

Bild

Bild
En liten kille tyckte att det var jätteskojigt och hängde med Matilda på en sväng tillsammans med skyffeln.

Bild
Matilda kom på den lysande idén att valparna så klart vill åka pulka! En liten gosse ville hänga med!

Bild

Bild
Man blir trött av allt nytt!

Bild

Bild

Bild
Gott med några kycklingvingar till mellis när man kommit in igen!
Anneli

Namn!

Inläggav Anneli » ons 14 feb 2018, 14:14

Nu måste vi börja bestämma namnen. Hopp-kullen känns bestämt. Alltså namn som på något sätt börjar med Hopp.

Jag har några som jag gillar:
Hoppas Alltid
Hoppas På Det Bästa
Hoppetossa
Hoppilandkalle
Hoppsan Kerstin
Hoppsan Hejsan
Hoppsansa
Hoppa Högt
Hopp Fallera
Hopp Fallerej
Hoppfulla Hopp
Hoppfulla Groda

Tänk att det varje gång är så svårt att välja! Jag ska tänka lite till på saken och se om jag kommer på något mer förslag sen ger jag lappen till Jocke så får han ta sista beslutet. Det är alltid han som får sista ordet för jag kan vela hur länge som helst!
Anneli

Äntligen några bilder!!

Inläggav Anneli » mån 12 feb 2018, 17:53

Förlåt vår frånvaro här i dagboken men hela familjen har turats om att ha en rejäl omgång magsjuka och feber och det började i torsdags och vi är inte ok än. Fy! Nu anar vi i alla fall att vi är på väg åt rätt håll och hoppas att benen bär oss snart. Idag började Ellen klaga på ont i halsen....Jag hade hört talas om hur sjuka barn i förskoleålder är innan tjejerna började förskola och nu börjar jag förstå vad alla menar!

Kullträffen i söndags blev ju inställd pga detta. Så himla tråkigt att behöva göra alla besvikna. Vi siktar på nästa söndagseftermiddag istället! Vi hörs om klockslag via mail.

Här kommer några bilder från våra senaste dagar tillsammans. Valparna är sugna på att vara med oss där det händer saker och vi har ibland bara en valp, ibland flera valpar samtidigt, ibland är Tuffa med och ibland inte. Valparna orkar inte så länge än och sen sover de så gott!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Anneli

Mat ur gemensam skål!

Inläggav Anneli » mån 05 feb 2018, 14:48

Igår bar Tuffa in några kycklingvingar till valparna. Bra tänkt men valparna har ännu inte fått tänder så det räcker till att äta kycklingvingar. Kycklingvingarna fungerade bra som leksak till valparna en stund men sen åt Tuffa upp kycklingvingarna själv.

Jag fattade piken som Tuffa gav mig när hon bar in mat till valparna så idag har jag ökat på mängden mat som jag ger valparna. Idag fick valparna för första gången maten serverad i en gemensam skål. Dom fick viltkött och det var mycket uppskattat. Jag var med hela tiden och gav några valpar mat ur handen också så jag skulle vara säker på att alla fick i sig ordentligt. Det blev så klart väldigt kladdigt men Tuffa var snabb att städa upp i hagen och tvättade alla sina nio barn rena och fina efter maten. Min fina fina Tuffa! Så klok och kärleksfull mamma och hon är så underbara och leker så fint med sin barn. Hon är mycket nöjd med att valparna nu blir mätta av maten jag ger dom så hon inte blir anfallen av hungriga valpar hela tiden utan kan få vara lekkamrat också.
Anneli

Ny bostad!

Inläggav Anneli » lör 03 feb 2018, 18:48

Idag har vi byggt en hage till valparna så nu har dom flyttat till det rum vi brukar ha våra stora busiga valpar i. Vilka kavata trygga och stabila valpar! Dom knatade genast runt med bestämda steg och utforskade hela stora hagen. Jag är så imponerad! Men man blir snabbt trött när man är tre veckor och två dagar gammal så nu sover dom riktigt gott!

Några bilder:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Anneli

Mer mat!

Inläggav Anneli » fre 02 feb 2018, 19:09

Valparna äter med härlig aptit av alla sorters kött som jag ger dom så nu har jag ökat mängden. Magarna mår utmärkt av den nya maten. Vi ger bara kött och lite finmalt ben. Om några dagar får dom även lite frukt och grönsaker. Vi ger aldrig valparna torrfoder eller välling eller annat spannmål för vi anser att dom inte hade ätit sånt i naturen.

Det märks att Tuffa är nöjd med att få lite hjälp med matande för hon vill så gärna leka och pyssla med valpar och nu när dom blir lite mätta av maten jag ger dom så får hon vara lite lekkamrat också och inte bara mjölkbar.

Nu när dom blivit tre veckor gammal så börjar dom visa mer och mer personligheter och det ska bli så spännande att få lära känna dom. Jag är så stolt över mina fina valpar. Dom är så starka och sunda på alla sätt.

Vi vill gärna behålla avelsrätt på någon tik i den här kullen så om någon av er är intresserade av det så hör av er!
Anneli

Så stora och duktiga!

Inläggav Anneli » ons 31 jan 2018, 18:10

Underbara valpar!! Nu knatar dom omkring på vingliga ben och dom är så söta!! Lådan börjar bli lite liten så i helgen ska vi bygga hage åt dom. Då ska jag ta dina bilder på dom så ni får se våra nio välmående underverk.

Menyn är utökad med äggula och kyckling. Mycket uppskattat! Alla valpar är en riktigt härlig aptit och det är en fröjd att mata dom. Jag ger dom mat ur min hand för jag vill dels ha koll på att dom äter med bra teknik (det är ju en teknik att dia mammas mjölk och en annan teknik att mumsa kött) och så vill jag ha koll på att alla valpar får i sig en lagom mängd. Det är så mysigt med dom små ivriga munnarna som mumsar i min hand men oj så kladdigt det blir när dom får äggula! Det är äggula på fler ställen än i deras mage kan man säga...

Tuffa mår utmärkt och har väldigt mycket mjölk så hon går med ett lite annorlunda rörelsemönster just nu. Hon äter ofattbara mängder med mat och jag ger henne mat ca varannan eller var tredje timme. På natten hon mumsar hon i sig det som jag ställt fram innan jag går och lägger mig. Hon får varje gång mat tills hon inte vill ha mer och hon är rund och go om magen trots att valparna kräver massor med mjölk denna period. Mina digivande tikar ska bra med hull och ska aldrig behöva vara hungriga och det får aldrig hända att dom blir magra.

Valparna mår så bra och Tuffa är så trygg med det så hon kan tänka sig att vara ute en kort stund någon gång per dag. Till och med så att hon ville leka lite med en boll när Jocke var ute med henne igår. Det märks att hon tycker att det är skönt att få vara ute och få röra lite på kroppen som nu varit stilla så länge.
Anneli

FöregåendeNästa

Återgå till Tuffas valpdagbok