Tuffas valpdagbok

Lite kött!

Inläggav Anneli » fre 26 jan 2018, 19:40

Idag har vi klippt alla de små klorna. Inte så uppskattat men nödvändigt.

Men en annan sak uppskattades verkligen! Idag har dom fått smaka lite kött. Nötkött och givetvis krav-märkt. Jag ger alltid valparna finhackat kött från en hel bit istället för köttfärs som jag vet att många uppfödare ger. Jag är lite nojjig med bakterier i köttfärsen som varit mald en tid så för mig känns det bättre med nyligen finhackat kött. Små smakportioner idag och det ska dom få varje dag nu och så är tanken att valparna först om ca en vecka ska få lite större portioner. Nu vill jag bara ge dom för att magarna ska få god tid på sig att vänja sig. Jag känner mig trygg också med tanken att kunna öka på mängden kött lite snabbt om jag vill avlasta Tuffa lite för i vecka tre blir många valpar väldigt hungriga och då är det bra om dom redan är vana vid att äta lite kött.

Bild
En portion till Tuffa också så klart!!

Bild
Gott!!

Bild
Jag vill att valparna ska leta reda på köttet själva och några blev så ivriga av doften så det tog en stund för dom att hitta rätt.

Bild
Känslan i handen när dom nosar och mumsar är så ljuvlig!!
Anneli

Öppna ögon!!

Inläggav Anneli » ons 24 jan 2018, 14:41

Idag har dom börjat öppna ögonen! Så himla mysigt det ska bli när dom börjar bli nyfikna på världen!!

Nu börjar det bli dags att bjuda in till valpträffar! Första tillfället för valpmys och fika för er som är intresserade av en valp i kullen blir söndag den 11/2 på eftermiddagen . Om ni är många som vill komma så får vi sprida ut er lite under dagen så det blir lagom stor tillställning för Tuffa och valpar. Hör av er så jag vet att ni kommer och hur många ni är!

Det blir så klart flera härliga valpträffar för vi kommer att bjuda in till valpmys och fika varje helg fram till det att valparna är redo att flytta till sina nya familjer.

Jag hade tänkt ta lite nya bilder idag så ni får se dom men jag vill undvika blixten i deras nya fina ögon så ni får nöja er med några få bilder bara.

Bild

Bild

Bild
Anneli

Alla mår utmärkt!!

Inläggav Anneli » mån 22 jan 2018, 17:34

Tuffa gör verkligen ett strålande jobb med sina fina barn så jag behöver inte hjälpa henne med någonting. Jag är så stolt över min duktiga Tuffa!!

Valparna har ännu inte öppnat ögonen och dom verkar inte höra än heller men benen bär dom om tassarna får bra fäste i underlaget. Ögonen kommer öppnas inom några dagar och då kommer det bli full fart och en helt annat ljud från lådan!

Det här med namntema var svårt även denna gång. Det är det förstås alltid. Jag klurar och klurar men hittar inget som känns perfekt. Idag har jag haft "Hopp" i tanken så jag ska se om jag kan komma på några bra namn på temat. Annars får vi klura vidare. Har ni något förslag? Jag vill att kullen ska ha ett tydligt tema så vi alla har lätt att få ihop vem som är syskon till vem men så ska det ju också bli ett passande namn till alla valpar och när det är nio namn som behövs så är det inte helt lätt. Jag vill också gärna att det ska vara något tema som känns passande till just den aktuella kullen.
Anneli

Äter och sover!

Inläggav Anneli » lör 20 jan 2018, 19:59

Det händer inte så mycket i vår lådan under den här perioden. Valparna äter och sover och äter och sover. Alla mår utmärkt, växer så det nästan knakar och är härligt runda och goa om magarna.

Tuffa har massor med mat till valparna. Skönt! Hon tar livet med ro och är så lugn och trygg i sin mammaroll. Det syns verkligen hur stolt hon är över sina fina barn och hon överöser dom med kärlek och omsorg. Älskade fina Tuffa!!
Anneli

Så underbara!!

Inläggav Anneli » tor 18 jan 2018, 18:21

Idag har dom små benen fått fart och det är nästan så att benen orkar få upp kroppen från underlaget. Jag lyckades inte riktigt fånga det på bild tyvärr men några bilder på söta valpar som sover och äter kan ni få se. Just sover och äter är ju det dom gör mest hela tiden än så länge!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Anneli

Tjocka och goa!!

Inläggav Anneli » ons 17 jan 2018, 22:21

Nöjda och runda!! Mina älskade valpar mår toppen och Tuffa har massor med mjölk åt dom och diar sina små mer än gärna och ofta!!
Anneli

Nojjig!

Inläggav Anneli » ons 17 jan 2018, 04:18

Här har vi haft det lite körigt 1½ dygn så jag har inte haft tid att skriva här tyvärr. Igår eftermiddag så reagerade jag på att Tuffa inte var riktigt lika nöjd och fridfull som hon brukar och valparna var lite pipiga. Genast blev jag ju nojjig förstås. Jag är så nojjigt med mina valpar. Jag vet. Men det där skräckscenariot med valpar som inte äter och därför blir svaga och snart kalla och kalla svaga valpar orkar inte dia och när kroppstemperaturen sjunker så...ja ni förstår. Det är en riktig mardröm och jag vill aldrig uppleva det så det minsta lilla tecken får mig att sätta in förebyggande åtgärder.

Min teori var direkt att valparna behövde mer mat än Tuffa hade hunnit producera. Jag är bortskämd med tikar som alltid har galet mycket mjölk men jag fick känslan att valparna just nu ville ha mer mat än de fick. Det spontana är ju då att stödmata valparna med mjölkersättning (jag har så klart både ett färdigt pulver, getmjölk i frysen och alla ingredienser så jag kan koka egen bra mjölkersättning) men det är ju ännu bättre om det går att få mamman att producera den mängd mjölk som behövs. Om man börjar stödmata så säger man ju inte till kroppen att det är dags att lägga i högsta växeln. Mammas mjölk är alltid den bästa maten både i sammansättning och på det sätt den serveras så med alla tillbuds stående medel så vill jag se till att mina valpar kan dia sin mamma. I mitt hundiga skåp i köket finns lösningar för det mesta och jag hade flera bra grejer att ge Tuffa för att stimulera mjölkproduktionen. Hon fick också mycket lever och rött kött som också sägs vara bra för mjölkproduktion. Tuffa ställde upp och mumsade och åt allt jag severade. Kokosfett, smör, laxolja var väldigt gott så det fick hon så klart äta så mycket hon ville. Bra energi till henne och bra fett till mjölken. Nu är det ju en fara med detta att öka mjölkproduktionen snabbt för blir det för full fart så kan det bli mjölkstockning och då har vi ett annat problem så det gällde ju nu också att se till att valparna åt den mjölken som nu rann till i högre fart. Under dagen idag har vi hittat fram till något lagom upplever jag. Viktigt att poängtera här är ju att varken valparna eller Tuffa har mått det minsta dåligt. Den enda som har mått dåligt är jag eftersom jag inte kan sova mer än en kvart åt gången när jag känner att jag är viktig i valplådan. Just nu ligger Tuffa och sover vid mina fötter och framför oss ligger valparna och sover gott och det är alldeles knäpp tyst i lådan.

Ni är flera som har mailat till dig senaste 1½ dygnet men jag har inte prioriterat datorn utan haft mitt fulla fokus på mina valpar och deras fantastiska mamma (och så lite fokus på mina förkylda febriga barn också förstås!) så ni får kanske vänta lite till på svar tyvärr.
Anneli

Mer fart i lådan!

Inläggav Anneli » mån 15 jan 2018, 06:36

Dom är starkare i kroppen och rör sig snabbare nu. Nästan så att benen lyckas få upp hela kroppen från underlaget.

Tuffa har precis den där känslan som jag vill att en tik ska ha. Hon tar det hela med ro och låter dom sova ifred och lyssnar noga på om deras pip säger att hon bör göra något eller om valparna bara pratar om för henne oviktiga saker.

Livet i lådan är alltså alldeles toppen! Jag behövs bara för att städa och servera mat till Tuffa. Men jag är häpen över hur mycket mat hon äter! Under de fem timmar jag har försökt vila lite i natt så har hon påstridigt uppmanat mig att gå till köket två gånger för att hon vill ha mat. Varje gång får hon så mycket så att hon tackar klart nej till mer och ändå går det bara några timmar så är hon hungrig igen. Nu tog jag fram smörpaket efter att hon ätit en skål med 1½ liter blandning av vom, ris, morötter, hallon, laxolja och alger och hon åt sex stora bitar smör innan hon tackade nej till mer. Det var uppskattningsvis drygt 100 gr smör. Sen gick hon med bestämda steg runt i köket och tittade på bänkarna för att hitta något mer. Hon såg ett paket med godis som Ellen brukar ge ifrån och stirrade på paket tills jag tog det och gav henne. Jag säger inte nej till hungriga digivande tikar för dom ska vara runda och goa om magen under hela digivningsperioden så självklart fick hon några nävar med godis. Sen ropade valparna på henne så nu ligger hon i lådan och tvättar och pysslar så kärleksfullt med sina små. Jag har gett upp sovandet för nu och sätter på en kopp kaffe! Ljudet av mumsande valpar och en kopp kaffe i ett i övrigt alldeles tyst hus är magiskt!
Anneli

Så underbara!!

Inläggav Anneli » sön 14 jan 2018, 21:36

Hungriga!! Hela tiden! Tuffa matar och matar och så ber hon om mer mat och så matar hon och matar sina små. Jag tror att hon fått sex skålar med mat idag och skålarna rymmer 1½ liter och har varit nästan fulla varje gång. Vissa gånger har hon lämnat lite (jag ger alltid digivande tikar mat tills de väljer själva att inte äta mer). Dessutom får hon allt som hon önskar sig så som tex när jag skulle göra kryddsmör till vår middag så lyckades det skvätta köttsaft när jag öppnade vaccumförpackningen så det blev köttsaft på den ca 150 gr stora smörklump som jag hade på bänken. Inge kul att göra kryddsmör av det smöret så jag la smöret bland bitarna av kött som jag hade skurit bort och ställde ner fatet med kött och smör till Tuffa. Slurp och allt var borta!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Anneli

Fina!!

Inläggav Anneli » sön 14 jan 2018, 06:31

Två bilder är bättre än inga! Jag gör nya försök senare idag!

Bild

Bild
Anneli

FöregåendeNästa

Återgå till Tuffas valpdagbok