Mollys valpdagbok

Mollys valpdagbok

Inläggav Anneli » fre 29 jun 2018, 10:39

Allt går så bra för alla valpar och deras familjer!! Jag är så nöjd och lycklig!!

Här är bilderna som Jon tog när dom var 8 veckor:

Hanar:

Bild
Atomos Superstar "Dusty"
Bor hos Linda och storebror Blixten med familj, Västerås

Bild
Atomos Superhero "Elliot"
Bor hos Karin och Göran, Stockholm

Tikar:

Bild
Atomos Supergirl "Ellie"
Bor hos Unn, Sigtuna

Bild
Atomos Superwoman "Thea"
Bor hos familjen Broström, Örebro

Bild
Atomos Superhjälte "Siri"
Bor hos familjen Pihl, Rosersberg. Kenneln har behållt avelsrätten för en kull.

Bild
Atomos Superstjärna "Nova"
Bor hos Lena och kennel Lermyrens, Järvsö

Bild
Atomos Supertalang "Luna"
Bor hos Marie med familj, Kumla

Bild
Atomos Superkändis "Sonja"
Bor hos Katrin med familj, Märsta
Anneli

Sista valpen är såld!

Inläggav Anneli » sön 10 jun 2018, 21:28

På tisdag flyttar sista valpen. Hennes nya husse och matte kallar henne Sonja! Vi hälsar Katrin och Bengt välkomna till Atomosgänget!!

I onsdags flyttade en av valparna till Marie, Marcus, David och Lucas i Kumla. Marie och hennes familj köpte sin förra hund av oss 2007 och nu var det dags att välkomna en ny familjemedlem. En härlig tik som nu har fått namnet Luna!

Alla familjer som hämtat sina valpar är nöjda och jag får bara positiva rapporter!! Jag är så glad att mina fina valpar fått förmånen att flytta till så himla bra familjer!!

Dags att avsluta valpdagboken för denna gång. Jag kommer så klart lägga ut bilderna som Jon tagit när jag får dom.
Anneli

Tre tikar flyttade igår!

Inläggav Anneli » mån 28 maj 2018, 12:57

Tre tikar flyttade igår och allt går riktigt bra enligt de rapporter jag fått hittills! Härligt att alla valpar och familjer fått en så bra start tillsammans!!

Under denna vecka flyttar flera valpar och till helgen börjar det bli tomt här hemma hos oss. Det är en stor skillnad redan nu eftersom våra båda kullar har haft inlånade mammor som nu har åkt hem.

Vi har en tikvalp till salu. Hela kullen är frisk och riktigt trevlig så hör av er om ni är intresserade av att erbjuda ett hem till en härlig tikvalp!
Anneli

Friska valpar!!

Inläggav Anneli » tor 24 maj 2018, 23:36

Det gick jättebra hos veterinären idag!! Duktiga valpar åkte lugnt i bilen både dit och hem och skötte sig bra inne hos veterinären och så det bästa av allt är att alla är friska!! De små navelbråcken skrev veterinären så här om "bedöms helt sakna betydelse". Hanarna hade ingen lust att visa sina testiklar idag men så är det ofta när vi är hos veterinären och jag har känt testiklarna så jag tror att dom kommer ner om ett tag.
Anneli

Kycklingvingar till frukost!

Inläggav Anneli » tor 24 maj 2018, 09:10

Jag älskar att se mina fina valpar mumsa på kycklingvingar för dom tycker att det så gott och det är så härligt hundigt att dom får en stor bit att tugga på och slita i.

Våra hundar äter bara rå mat dvs kött, ben, grönsaker och frukt och inget torrfoder. Vår erfarenhet är att hundarna mår så otroligt mycket bättre av rå mat än av torrfoder. Valparna växer så fint och utvecklas i en sund och bra takt jämfört med om dom äter torrfoder. Hälsovinsterna är ovärderliga under resten av deras liv också med extra viktigt att valpar får den bästa maten när de växer.

här är några bilder från dagens frukost under äppelträdet:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Anneli

Åka bil!

Inläggav Anneli » ons 23 maj 2018, 22:39

Det här med att åka bil....inte så roligt i början med viktigt att lära sig så idag har vi övat lite och imorgon ska vi åka tillsammans allihop till veterinären! Ni håller väl tummarna hårt imorgon förmiddag!?!?!

Valparna har fått umgås med våra vuxna hundar idag och jag är så stolt över både valparna och mina kloka vänner Melker, Puzzel och Pippi för dom håller så lärorik språkskola för valpar och lär dom så många viktiga saker. Jag är så tacksam för att jag kan ge valparna den erfarenheten innan de ska ge sig ut i världen. Molly har börjat få slut på mjölk nu så hon säger till valparna en del. Jag är glad för det för förra kullen hon hade var hon för mesig mot tycker jag. Valparna behöver få lära sig att det finns gränser och dom behöver förstå när en annan hund inte gillar det som dom gör.

Ikväll har Jon och Lotta varit här och hjälpt oss att fotografera valparna och det är så kul att ha dessa fina bilder som minne av de små krabaterna!
Anneli

Duktiga apportörer!!

Inläggav Anneli » tis 22 maj 2018, 09:23

Idag fick valparna träffa fåglar för tredje gången. Det har varit skata och duva och mås. Dom är nyfikna och modiga och om jag engagerar mig så får jag alla att ta fågeln i munnen och dom släpar/bär den. Dom är så magiskt söta!!

Vi går nu flera promenader varje dag och utforskar nya platser tillsammans. Oftast har jag alla valparna med mig och ibland en eller båda mammorna. En stund nästan varje dag ger jag en valp i taget en egen stund med mig. Det är viktigt att utveckla varje valp individuellt tycker jag och dessutom lär jag ju känna dom bättre då och kan hitta deras personligheter och därmed pussla ihop rätt valp med rätt familj. Rätt valp till rätt familj är verkligen helt avgörande för mig. Alla valpar är fantastiska så klart men dom är olika. Det är familjerna också. Valparnas start i det nya livet och första delen av deras resa tillsammans med sin familj blir så otroligt mycket enklare och trevligare om jag ser till att alla valpköpare får en passande valp. Jag har nästan bestämt mig för hur jag ska lägga pusslet och imorgon måste sista biten falla på plats för jag vill alltid ha bestämt mig innan veterinärbesiktningen.
Anneli

Molly fyller år idag!!

Inläggav Anneli » mån 21 maj 2018, 12:17

Så klart att Ellen fixade en tårta till Molly imorse!

Bild

Bild

Bild
Anneli

Det är roligt vid vattnet!

Inläggav Anneli » mån 21 maj 2018, 12:12

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Anneli

Valpmys och fika!

Inläggav Anneli » sön 20 maj 2018, 21:44

Så himla härligt att ha er alla här idag!! Nu börjar vi få lite mer koll på vilken valp som ska flytta till vem men än är inte att beslut fattade så jag har lite att fundera på under veckan.

Valparna är nu registrerade så deras namn i stamtavlan är:

Hanarna:
Atomos Suerpstar
Atomos Superhero

Tikarna:
Atomos Superwoman
Atomos Supergirl
Atomos Supertalang
Atomos Superkändis
Atomos Superstjärna
Atomos Superhjälte

Kullen är alltså Super-kullen!! Än har jag inte bestämt vilken valp som ska få vilket namn så det ska jag också klura på under veckan! Mycket att göra den här sista veckan!

Här är några bilder! Båda mammorna och alla valparna är med n'r jag tar bilderna så därför ser ni Tessy och hennes valpar här i Mollys valpdagbok.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild