Tessys valpdagbok!!

Namnförslag?

Inläggav Anneli » lör 31 mar 2018, 19:42

Har ni något bra namnförslag till systrarna? På temat två systrar? Eller på temat en brun och en svart?
Anneli

Så fridfullt i vår låda!

Inläggav Anneli » lör 31 mar 2018, 04:32

Första nätterna i valplådan är så underbara. Känslan, ljuden, lukten. Det går inte att beskriva tyvärr för jag hade så gärna delat med mig av detta till er alla!!

Jag och Tessy har just varit på promenad. Tikarna tappar ofta dygnsrytmen dessa dygn och jag gör så klart allt som Tessy önskar sig! Hon hade så bråttom in sen men när hon väl lagt sig så syntes det tydligt att hon hade fler önskemål så jag gissade på att hon ville ha en nattmacka. Självklart fixade jag en macka med rejält med smör på och den var tydligen riktigt god för den försvann snabbt. Nu ligger hon och sover så gott hos sin små.
Anneli

Alla mår bra!

Inläggav Anneli » fre 30 mar 2018, 18:08

Det är alldeles tyst i valplådan och känslan i rummet är magisk. Friska starka mätta varma nöjda valpar är alldeles tysta och när jag tar i valparna så får jag rätt känsla i handen. Dom har lagt på sig en del och är alldeles lagom runda om magarna och väldigt blanka och fina i pälsarna. Det finns så ofattbart mycket mjölk till dessa två så jag förstår inte hur kroppen har tänkt.

Tessy är lugn och nöjd. Med raska steg går hon ut och kissar om jag tjatar lite på henne och hon är blixtsnabb tillbaka in till lådan. Inte riktigt sugen på mat än men en portion spagetti och köttfärssås åt hon gärna till lunch så det går ingen nöd på henne.

Jättekul att ni är så många som mailat och hört av er på annat sätt och fortsätt gärna skriva om allt möjligt men ge mig lite extra tid att svara bara. Vi är trötta och sega här hemma idag för jag har inte sovit och tjejerna har feber så det kan tyvärr ta en stund till innan jag hinner svara på alla mail jag fått. Hoppas att ni har tålamod!
Anneli

Våra två prinsessor!

Inläggav Anneli » fre 30 mar 2018, 05:45

Här är dom Fröken Brun och Fröken Svart! Dom mår alldeles utmärkt och förser sig av mammas varma goa mjölk. Tessy passar på att sova.

Bild
Anneli

Fridfullt!

Inläggav Anneli » fre 30 mar 2018, 04:09

Systrarna mumsar mat och Tessy pysslar så kärleksfullt med dom. Allt är så lugnt och fridfullt i lådan.

Jag är så innerligt glad för dessa två fina valpar!!! Men visst hade vi väl trott att det fanns några fler i den stora magen? Å så hysteriskt mycket mjölk som Tessy har så undrar jag hur kroppen har tänkt?!
Anneli

En stor stark och fin brun tik!!

Inläggav Anneli » fre 30 mar 2018, 00:07

Nu har vi två fina systrar, en svart och en brun, i lådan! Tessy är så fantastisk på alla sätt!! Älskade kloka fina Tessy!!

Det tog en stund mellan dessa två valpar så vi har varit ute och kissat och ätit tre ägg med lite socker på. Tessy har härlig aptit så här mitt i valpfödandet!
Anneli

Sorgligt....

Inläggav Anneli » tor 29 mar 2018, 21:26

Tessy kämpade en stund och jag anade att det var något som inte var bra så jag hjälpte valpen ut. En stor fin brun tik men tyvärr hade hon varit död ett tag redan så vi kunde inte hjälpa henne. Tessy tvättade henne så noga och pysslade så kärleksfullt med sin förstfödda. Som tur var så kom det ganska direkt fler värkar och det föddes en svart tik som mår bra. Tessy är så lycklig!!
Anneli

Förberedelser är viktigt!

Inläggav Anneli » tor 29 mar 2018, 20:01

Jag fick för mig att jag skulle ta fram termometern (många uppfödare använder den för att avgöra när valpningen är på gång men jag har blivit lurad av termometern en gång så jag brukar inte använda den) för jag blev plötsligt nyfiken och hon har varit nere under 37 så nu kan vi nog börja hoppas på att få se dom små underverken snart! Jag är sååå nyfiken!! Det händer saker där inne för plötsligt tittar hon på magen och ibland tvättar hon magen omsorgsfullt.

Hon fixar och grejar till sina små söta barn och nu är hon nöjd med en hundsäng som jag föreslagit. Valplådan är ok en stund ibland så jag tror att vi kommer hamna där tillslut. Jag föredrar ju den för det är lättast att hålla rent i den.

Bild

Bild
Anneli

Snart?!

Inläggav Anneli » tor 29 mar 2018, 14:58

Tessy var glad på promenaden och visade så stolt upp sin fina mage men när vi kom in så började hon flåsa och bädda lite så nu verkar valparna börja tala om att dom börjar bli lite sugna på att komma ut.

Bild
Anneli

Inte så hungrig!

Inläggav Anneli » tor 29 mar 2018, 08:16

Inte så sugen på frukost och det är ett tecken på att något är på gång när tikar har ätit galet mycket och så plötsligt inte är så sugen men jag tror att vi kommer få vänta en stund till. Tessy skuttade så glatt omkring på morgonpromenaden och jag måste ha koll på henne hela för hon vill väldigt gärna att valparna ska bo under den stora högen med ved....men jag har inte tänkt att dom små ska bo där!
Anneli

FöregåendeNästa

Återgå till Tessys valpdagbok