Tuffas valpdagbok

Klättra är kul!

Inläggav Anneli » fre 09 mar 2018, 22:00

Tyvärr så tog batteriet slut i kameran idag men några bilder hann jag med. Idag har vi gått i några olika sorters trappor. Upp och ner både inne och ute i gammelstugan.

Bild

Bild

Bild
Den här kille klättrade upp i tjejernas lilla bil och kanske ville han köra en sväng.
Anneli

Fotografering och förberedelser inför flytten!

Inläggav Anneli » fre 09 mar 2018, 11:26

Den här sista veckan med valparna är så full med allt som ska fixas inför flytten och så vill ju valparna ha mer och mer aktiviteter så klart. Det är så mycket jag vill hinna med för att dom ska vara väl förberedda för livet som väntar. Det finns inte alltid tid att skriva om alla våra äventyr här i valpdagboken och det är ju jättetråkigt för er som inte får veta hur kul vi har! Nu har jag hunnit göra allt det där som jag känner är viktigt att hinna med så vill jag gärna berätta om vad vi gjort tillsammans.

Egen tid med en valp i taget är så viktigt. Varje dag umgås jag med alla valpar en egen stund. Jag älskar dom stunderna oavsett vad vi gör tillsammans. Vi går på äventyr eller ibland bara är vi tillsammans och vilar och finner ro tillsammans. Alla bitar är viktiga men viktigast är att det bara är jag och en valp som är tillsammans och att ingen annan är med.

Att få en bra relation med valparna är viktigt. Valparna lär sig att bli trygg men en person och lär sig att förstå hur vi människor kommuniserar.

Kommunikation mellan människa och hund är inte alltid så lätt. Jag vill att valparna ska ha med sig viktiga pusselbitar när dom flyttar härifrån så jag ägnar mig en hel del åt att kommunicera med varje valp. Alla familjemedlemmar gör ju så klart sina egna resor tillsammans med valpen men om jag lagt en grund så tror jag att det blir lättare för både valpen och familjen. Jag vill att valparna har fått lite erfarenhet av hur vi människor funkar och "pratar". Jag vill att dom ska lära sig hur jag visar när jag är nöjd och inte nöjd och jag vill kunna hitta dom "knapparna" som får dom riktigt glada. Då finns det en bra grund när man ska börja lära in goda vanor i vardagen så vi alla uppskattar valparna och deras uppförande i alla situationer. Det är viktigt tycker jag.

En bra relation är så viktigt! Jag gör olika övningar för att få en bra relation med varje valp och nästan alla hundar jag fött upp trivs i min närhet resten av sitt liv så det jag göra tillsammans med mina fina valpar verkar skapa bra saker. En bra relation kommer man ofattbart långt med och har man en bra relation med sin hund så behöver man knappt lära den kommandoord eller annat sånt. Jag lägger alltid mest energi på att få till den där känslan mellan mig och hunden som jag vill ha. Vi förstår varandra och är trygga tillsammans oavsett vad som händer runt omkring oss. När jag får till den relationen så funkar allt det viktiga i vardagen tycker jag och mina hundar behöver knappt ens lära sig det där som man klassiskt lär en hund för en bra relation är grunden till att få hunden att göra som jag vill i alla lägen. Den viktigaste övningen att låta valpen somna på rygg i min famn. Det behövs bara några få gånger sen kommer dom själva och kryper upp och lägger sig tillrätta och somnar. Det ger en härlig tillit mellan oss i alla lägen oavsett omständigheter runt oss och bonusen är att jag kan klippa klor och undersöka valparna medan dom ligger helt avslappnade i min famn.

Vi går på äventyr på nya platser nästan varje dag. Det ger valparna viktiga erfarenheter att ha med sig ut i världen för där ute i världen. Jag får också chans att se deras reaktioner och därmed lära känna dom bättre och så får jag förmånen att hjälpa dom att reda ut sånt som dom tycker är lite märkligt. Ibland tar jag med alla valparna eller så tar jag en valp i taget. Ibland får mamma Tuffa följa med och ibland får hos vara inne och mumsa på ett köttben medan vi går en sväng. Jag har några favoritplatser som jag brukar besöka med valparna och det finns många kluriga ställen och små bodar och skjul här på gården att besök. Valparna mår bra av miljöerfarenheter och utmaningarna som olika underlag och ljud. Sen sover dom så gott!!

Det har ju varit så kallt och mörkt ute så vi har fått roa oss en del inomhus på kvällarna. Våra två barn, Ellen 5 år och Matilda snart 4 år, är gärna med och roa valparna. Valpar och barn tillsammans är verkligen så härligt! Vi har en eller flera valpar med i leken och jag njuter av varje sekund. Jag lämnar givetvis inte barnen och valparna obevakade för det kan ju bli hårdhänt från någon av dom och ingen ska behöva få med sig någon oönskad erfarenhet. Kombinationen barn och hundar är fantastisk så länge det finns kloka vuxna bredvid!

Valparna har även fått göra en del sökövningar med godis och leksak och alla gillar att använda näsan och kämpar på med bibehållen entusiasm även om dom inte hittar.

Vi har apporterat dummie flera gånger. Valparna är så söta när dom kommer skuttande med dummien i munnen. Det är tyvärr så svårt att hinna med att ta kort när vi är inne för avstånden kan inte bli så långa så jag hinner liksom inte få ordning på kameran innan jag måste ta emot den duktiga lilla apportören. Några gånger till har vi apportera fågel också och alla visar en härlig attityd både till själva apporteringen men också en härlig inställning till att leta efter fågel.

Våra vuxna hundar är en stor tillgång. Kloka fina och erfarna hundar som så många gånger hjälpt till att fostra valpar här. Valparna har fått umgås mycket med mormor Puzzel snart 10 år. Så snäll och så tålmodig. Tuffas halvsyster Pippi har också stort tålamod med valparna men är inte riktigt lika intresserad av att leka och busa men en stund ligger hon gärna på rygg och låter alla valpar klättra runt på henne. Men så rätt som det är så ställer hon sig upp och valparna läser direkt av henne och inser att nu är det slut på det roliga. Jag uppfattar bara att Pippi blir stilla en kort stund och det räcker för att alla valpar ska förstå att hon inte ville busa längre. Å så lilla Ticket som är 5 månader. Han älskar att leka och skutta runt bland valparna!! Våra gamla gosse Melker som snart är 10 år är en klok och trygg farbror men han har sina regler och är inte så intresserad av valpar. Supersnäll och lugn med alla valpar men inte så sugen på att leka. Han kan ta med dom på en liten promenad och valparna går så lydigt och fint bakom honom och han behöver inte påtala att han inte vill biten i öronen eller i benen för alla valpar vet att man sköter sig när man är med Melker. När han kommer tillbaka från promenaden så sätter han sig eller lägger sig mitt bland valparna och dom får gärna finnas vid honom och runt honom men han vill att dom ska vara uppmärksamma på honom och lyssna noga. Valparna är så sugna på att bara prova att leka lite med hans svans för den är svår att låta att låta bli när han ligger och viftar på den hela tiden!

Några andra bra saker att ha erfarenhet av när man ska flytta ut i världen är ju att gå i koppel och att åka bil. Vi har åkt bil några gånger. Både någon tur med några valpar i burarna bak i bilen och så någon tur med en valp i mitt knä. Fram i knät går riktigt bra och att åka där bak i buren har gått förvånansvärt bra också. Om någon valp piper så fortsätter jag köra tills valparna blir tysta och lugna för det ger bäst erfarenhet tror jag. Å så det där svåra med att gå i koppel.... ibland vill dom mest sitta på rumpan eller försöka klia bort kopplet. Övning ger som tur är färdighet så några små bra promenader har jag fått till med alla valpar.

Idag är ju sista dagen tillsammans. Fy va jag tycker att det är jobbigt att tanken på att dom imorgon ska skiljas åt. Dom har legat i samma mage och delat allt fram till imorgon. Som tur är så har jag hittat väldigt bra hem till mina älskade valpar så på så sätt känns det så klart bra! Jag får se fram mot att ordna kullträffar så jag får träffa valparna och deras härliga familjemedlemmar och bjuda alla på en kopp kaffe!!

Avtalen är klara och nu ska jag plocka ihop alla papper så att alla valpar får varsin bok med sig när dom flyttar imorgon. Å så ska valparna badas ikväll! Återkommer med en bild från badbaljan!
Anneli

Veterinärbesiktning!

Inläggav Anneli » tor 08 mar 2018, 17:25

Idag har vi varit hos veterinären med alla valpar för att dom ska besiktas inför flytten på lördag. Bilresan till veterinären gick mycket bra både dit och hem. Alla valparna var lugna och tysta. Jag tog in två valpar i taget så och resten fick vänta i bilen. Det brukar bli bra när valparna får ta allt nytt i sin egen takt. Inne hos veterinären tog dom allt nytt med ro. Två kissade på golvet, vilket så klart är ok när man är 8 veckor och kissnödig, och i övrigt skötte dom sig exemplariskt.

Besiktningen har gått bra för alla förutom att vi hittade ett litet blåsljud på hjärtat på den hane som ännu inte hittat sitt hem. Skönt att det inte var en av valpar som ska flytta på lördag. Valpen med blåsljudet på hjärtat ska professor Jens Häggström undersöka så får vi se vad han säger.

Bara en hane hade lust att visa sina testiklar för veterinären och det är vanligt att valpar inte har testiklarna i pungen vid besiktningen. När vi kom hem hittade jag flera stycken direkt!

Nu har jag och valpköparna fixat försäkringarna så att allt är klart inför lördag och jag ska skriva alla avtal och göra i ordning en bok till varje valp imorgon.
Anneli

Nu är det bestämt!

Inläggav Anneli » tis 06 mar 2018, 14:20

I söndags hade vi bjudit in både nya och gamla valpköpare på valpmys och fika. Trevligt!! Alla nya förväntansfulla kom först så vi fick en egen liten pratstund för jag ville nämligen berätta vilken valp som jag hade tänkt skulle bli deras nya vän. Alla blev nöjda med så som jag hade tänkt och så klart så passade alla på att mysa lite extra med just sin valp.

Det är verkligen full fart på valparna nu! Dom vill gärna att vi ska hitta på saker och gå på äventyr tillsammans.Vi utforskar nya hörn av gården varje dag och igår var vi i vedförrådet. Det var kul! Modiga och nyfikna klättrade dom runt där inne och tog det med ro trots att det rörde sig under tassarna.

Så nu har vi en mysig hane och en rar tik som säker varsin familj att flytta till. Hanen är samlad och sansad och klok. Lugn och metodisk. Mycket trygg och stabil och nyfiken på allt nytt. Tiken är mjuk och rar och vill gärna lyssna och förstå. Lugn och lite eftertänksam. Tar allt nytt med ro. Vi söker även en fodervärd till en tik som vi tror mycket på och som vi hoppas ska få valpar här hos oss en dag. Hör av er om ni söker en ny vän och är intresserade av att veta mer om våra valpar!
Anneli

Duktiga apportörer!!

Inläggav Anneli » tor 01 mar 2018, 19:05

Det har varit riktigt härligt väder idag med sol från klarblå himmel så jag och valparna har varit ute på äventyr. Vi var borta i några förråd och bodar och kollade lite för att dom ska få med sig lite erfarenheter av olika miljöer.

Alla valpar får en liten egen stund med mig varje dag. Det är viktigt att ge dom egen tid dels för att jag ska lära känna dom och därmed kunna placera rätt valp i rätt familj och dels för att jag vill ge alla valpar erfarenheter som är viktiga att ha med sig ut i vida världen. Vi umgås, busar och kommunicerar och jag jobbar med det jag tycker att varje valp behöver. Jag vill få en bra relation med varje valp och jag vill att valparna ska ha lärt sig grunderna i att förstå sig på oss tvåbenta. Jag vill också ge valparna miljöerfarenheter på egen hand så de inte påverkas av syskon eller mamma. Det är viktigt att få utforska saker och platser på sitt sätt och gå på olika underlag i sin egen takt. Jag observerar och hjälper till om det behövs.

Vi har varit på promenad i koppel men det är lite konstigt fortfarande. Övning ger färdighet!

Inne har vi apporterat dummie. Det är svårt att hinna ta kort för det går undan men den här lilla vännen kunde tänka sig att sitta framför mig och bli kliad medan jag fipplade med kameran och fick till två kort. Så söt!!

Bild

Bild
Anneli

Massor med snö!!

Inläggav Anneli » mån 26 feb 2018, 13:22

Oj va det snöar! Det blev inga bilder alls idag när jag var ute med valparna. Tråkigt för er som inte får se dom busiga små snögubbarna!! Valparna verkligen älskar snön! Nu sover dom gott i en skön hög här inne i värmen. Så nöjda med sig förmiddag!
Anneli

Valpträff!

Inläggav Anneli » sön 25 feb 2018, 16:35

Idag har vi haft förväntansfulla valpköpare på besök. Valparna tycker att det är riktigt kul att få så många att busa med och så många chanser att få en egen stund att sitta i knä och mysa.

Det är så många saker som jag vill tipsa om så här innan valparna ska flytta. Idag hann vi med lite om maten och om bra saker att ha inför att valpen kommer hem och så viktigt med bra bilprylar och lite om försäkring och tips på bra klotång. Stort och smått men allt är viktigt!!

Men vilket eländigt snöande det var just när alla var här! Vi har haft så fint väder hela förmiddagen och solen har värmt så skönt och nu snöar det inte alls men dom timmarna vi hade valpträffen med fika så snöade det massor hela tiden. Onödigt!
Anneli

Roligt med snö!

Inläggav Anneli » lör 24 feb 2018, 15:30

Valparna älskar att busa i snön och dom är ute flera gånger varje dag. Mamma Tuffa är väldigt glad att valparna nu kan vara ute så mycket för hon trivs verkligen ute. Mormor Puzzel ställer gärna upp som barnvakt så kan Tuffa passa på att fara runt och kolla sina favoritplatser. Vårt busfrö Ticket gillar också att vara med valparna men hans lekar är ibland lite busigare än valparna tycker är riktigt roligt.

Vi har börjat med lite apportering. Duktiga valpar!! Svårt att få några bra bilder men jag ska försöka så ni får se hur söta dom är våra små apportörer!

Hittade några bilder i kameran:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Anneli

Namnen!

Inläggav Anneli » fre 23 feb 2018, 11:31

Nu tror jag att vi är klara med namnen. Vad tycker ni om dom här:

Hanar
Hoppsan Vilken Dag
Hoppilandkalle
Hoppsan Hejsan
Hoppas På Det Bästa
Hopp Fallerej

Tikar
Hoppsan Kerstin
Hoppsansa
Hoppetossa
Hopp Fallera
Anneli

Härligt väder!

Inläggav Anneli » tor 22 feb 2018, 17:24

Vilket härligt väder vi har haft idag!! Valparna har varit ute och busat massor! Dom utökar hela tiden sitt område och tycker dom att gammelstugan, äppelträdet, päronträdet och kullen med flaggstången också ingår i deras område.

Den här söta och några till söker ett hem att flytta till!! Hör av er om ni längtar efter en ny vän!

Bild
Anneli

FöregåendeNästa

Återgå till Tuffas valpdagbok