Tessys valpdagbok!!

Två goa tjejer!

Inläggav Anneli » ons 28 jun 2017, 17:41

Idag lyckades jag få med mig kameran ut i det fina vädret och tjejerna fastnade på några bilder i alla fall.

Jag är så förtjust i dessa två valpar så fy va svårt det är att bestämma till vem jag ska sälja dom. Det har hört av sig många familjer men än har inte pusselbitarna fallit på rätt plats och dessa fina valpar ska verkligen till rätt hem och så länge njuter vi av att få ha dom kvar här hos oss!!

Men, dom båda är till salu så vill ni veta mer om valparna och om oss så hör av er! Vi bjuder gärna på fika så vi får träffas!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Anneli

Re: Tessys valpdagbok!!

Inläggav Anneli » lör 17 jun 2017, 21:44

Vi gick på äventyr i skogen imorse och det tyckte dom var riktigt kul! Upp och över och så under en stock flera gånger!!

Sen gick vi hem och mumsade kycklingvingar! Gott!!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Visst är han söt när han tar en vingar och springer med långa tjusiga steg från sina hungriga systrar?!
Anneli

Sommar!!

Inläggav Anneli » fre 16 jun 2017, 19:37

Sol och en kopp kaffe tillsammans med glada badande barn och underbara valpar!!

Våra tre härliga valpar har ännu inte hittat sina familjer så hör av dig om du vill välkomna en ny vän!

Det är tre lite olika personligheter och vi kommer vara noga med att se till att rätt valp flyttar till rätt hem. Vi ger varje valp mycket egen tid med bara människor för att vi vill att dom ska vara vana med det om det blir så att dom flyttar till en familj som inte har hund. Eftersom vi umgås mycket med en valp i taget så lär vi känna dom bättre än om man har dom tillsammans hela tiden. Att lära känna dom väl och hjälpa varje individ att utvecklas på bästa sätt är bra för både valpen och för familjen som sedan ska ta över.

Vi är väldigt förtjusta i hela den här kullen för valparna är synnerligen friska, trevliga, stabila och trygga valpar och har en härlig vilja att göra saker tillsammans med oss men är också mycket engagerade i jobb där dom förväntas lösa saker på egen hand.

Vi har ägnat oss mycket åt att lära valpar gott uppförande i många viktiga vardagliga situationer och dom lyssnar alltid väl och göra sitt bästa för att göra rätt. Dom är vana att åka bil, går skapligt fint i koppel, kommer glatt när dom är lösa när vi är ute på promenad och dom har förstått poängen med rumsrenhet. Dom umgås väldigt fint med våra barn som är 3 år och snart 5 år. Våra vuxna hundar har lärt valparna goda grunder i hundspråk.

Vår valpar är vana att äta rå mat dvs kött, ben, grönsaker och lite frukt och inga tillagade kolhydrater och dom har inte fått en enda torrfoderkula. Vi har gett våra hundar sådan mat i mer än 14 år nu och vinsterna med rå mat är ovärderliga för hundarna mår så ofattbart mycket bättre av rå mat än av torrfoder.

Här kommer några bilder från vår eftermiddag:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Anneli

Tre underbara valpar!!

Inläggav Anneli » tor 15 jun 2017, 20:37

Här hos oss finns det tre valpar som längtar efter att hitta en familj att flytta till!! Vi har en hane och två tikar. Hör av er om ni vill erbjuda någon av våra underbara kompisar ett rikt liv!

Vi roar oss med olika saker varje dag och idag tog jag fram en fågel som dom fick leta efter och komma med till mig. Alla valparna tyckte att det var riktigt roligt och så här duktiga valpar gör mig så glad!! Vilka lovande apportörer!!

Bild

Bild

Bild

Bild
Anneli

En gosse söker en familj att flytta till!

Inläggav Anneli » fre 09 jun 2017, 19:31

Lite oväntat så söker den här gossen ett hem att flytta till!

Han är nu 9 veckor gammal och frisk på alla sätt. Han är en riktigt trevlig kompis och han är mycket behaglig att umgås med. Leker väldigt fint med våra barn som är 3 år och knappt 5 år. Han är alltid lyhörd och uppmärksam på vad vi alla önskar av honom och han vill alltid göra rätt. Lugn och trygg och stabil i alla lägen. Skönt inställning till allt nytt och nyfiken och balanserad.

Många grundläggande saker är han redan bra på och han gillar att åka bil, är duktig på att gå i koppel och han vet vi vill att han ska kissa och bajsa ute.

När vi jobbar med honom så visar han en härlig inställning både till samarbete och till självständiga jobb. Om en dummie försvinner så letar han målmedvetet efter den och använder vinden väl och gör upptag, grepp, inleveranser och avlämningar riktigt fint. Det finns alltså all anledning att tro att han kommer bli en riktigt härlig arbetskamrat i flera olika hundsporter.

Vi vill att denna lovande lilla kille får bo hos någon som vill ge honom ett rikt liv där han både får och får ge massor med kärlek.

Bild

Bild
Anneli

Duktiga tjejer!!

Inläggav Anneli » tor 08 jun 2017, 16:46

Idag lyckades jag få med mig kameran när jag var i skogen med valparna. En valp i tag så dom ska få upptäcka världen på egen hand. Jag hade med en dummie som jag slarvade bort några gånger och dom jobbar riktigt fint.

Vi har alltså tikvalpar kvar som söker hem att flytta till! Härliga fina friska tjejer som söker ett aktivt liv där dom kan få och kan få ge massor med kärlek.

Vi söker även en fodervärd som vill låta oss ta en valpkull framöver. Hör av er om ni är intresserade!

Bild

Bild
Anneli

Allt klart!!

Inläggav Anneli » fre 02 jun 2017, 23:30

Valparna är badade, avtalen skrivna, försäkringarna fixade och alla valparna har fått varsin bok med sina papper i och allt ligger på bordet. Lite krångel var det innan allt blev klart för nätet sa upp sig och skrivaren hade ingen lust att skriva ut papper....men tillslut löste Jocke på det på något sätt...jag bakade chokladkakor så länge! Chokladkakorna är precis klara och hallonen kokade och deg till brödet har jag rört ihop så den får jäsa över natten så vi får nybakat bröd imorgon. Jag vill att det ska vara lite kalas denna stora dag! Kl 09.00 kommer första förväntansfulla familjen och under dagen är det sju valpar som flyttar hemifrån. Mina fina älskade valpar!! Fy va jobbigt jag tycker att det är varje gång ett gäng syskon ska skiljas åt!
Anneli

Tikar söker hem att flytta till!!

Inläggav Anneli » tor 01 jun 2017, 22:34

Nu när vi vet att alla valpar är friska så kunde vi lägga pusslet färdigt så nu vet vi vilka valpar som har en familj att flytta till och vilka valpar som söker en familj. Det är tikvalpar kvar som vill hitta ett hem att flytta till. Hör av er om ni är intresserade!

Vi söker en fodervärd till en tik så vi kan behålla avelsrätten på i alla fall en kull.
Anneli

Alla mår utmärkt!!

Inläggav Anneli » tor 01 jun 2017, 19:35

Alla valparna mår utmärkt!! Å alla valpar skötte sig exemplariskt i bilen och inne hos veterinären! Som vanligt någon testikel som inte hade lust att visa sig förstås men så är det alltid. En tik har ett litet navelbråck men bukhinnan har slutit sig helt så veterinären kallade det för en liten skönhetsfläck som inte kommer kunna påverka valpen. Skönt!!

Nu har jag mailat uppgifter till alla som ska fixa försäkring och så har jag sammanställt alla uppgifter för de försäkringar som jag ska fixa så ska jag börja skriva köpeavtal! Den stora dagen närmar sig!!
Anneli

Håll tummarna!!

Inläggav Anneli » tor 01 jun 2017, 14:27

Om två timmar är vi hos veterinären för att besikta alla valparna. Fy va det är läskigt och jobbigt varje gång!! Håll tummarna!!

Jag håller just nu på och väljer vilken valp som ska få vilket namn i stamtavlan. Det är alltid lite klurigt att få ihop det för jag vill att alla valpar ska ha ett namn som blir positivt för dom. Ett namn som förstärker en bra egenskap dom har eller som på annat sätt "lyfter" valpen för jag har verkligen fått lära mig att dom blir vad dom heter så det finns all anledning att vara noga!! Bara en valpköpare har önskat ett namn så dom andra åtta valparna har jag (nja....Jocke är det egentligen för jag velar så länge så en vacker dag säger han vilka namn det blir för att han bara måste få tyst på mig och mitt ältande....). Jag tror att jag nu har koll på vilken valp som ska få vilket namn!

Tessy har nu flyttat hem så valparna får istället umgås med våra egna vuxna hundar. Mormor Puzzel och halvmoster Tuffa är mest intresserade av att ta hand om valparna. Moster Pippi är snäll och rar men ganska ointresserad. Halvfarbror Melker är inte så road av att leka men tar gärna med sig valparna på en promenad och visar dom något spännande ställe. Så bra språkundervisning kommer liksom på köpte när valpar får umgås med vår flock som är mycket van att fostra valpar och alla bidrar med olika saker och summan blir väldigt bra tycker jag. Den kunskapen har dom stor nytta av när dom ska ut i världen.

Att valparna har fått umgås mycket med våra barn är så klart också väldigt värdefullt och jag är väldigt nöjd med deras sätt att vara mot våra barn som är 3 år och 4½ år.

På lördag är det tänkt att valparna ska börja flytta till sina nya familjer. Det är mycket som ska hinnas med innan för jag vill att dom ska vara väl förberedda på det liv som väntar. Alla sådana där som vardagliga saker som att gå i koppel (dom gör framsteg för varje gång!), åka bil, förstå idén men rumsrenhet, klippa klor osv vill jag att valparna ska ha bra erfarenheter av. Sen blir ju så klart allting nytt i den nya familjen men om valparna fått med sig bra erfarenheter härifrån så kommer det gå lättare för både tvåbenta och fyrbenta.

Jag har umgåtts med en valp i taget en stund varje dag och den stund innehåller allt möjligt som tex ny miljö, gå i koppel, mys och bus, kommunikation eller lite apportering. Alla valpar är lugna och kloka och vill förstå vad jag menar. Några är det mer krut och påhittighet i . Alla är trygga och stabila i miljö. Jag tycker att jag har fått möjlighet att se en "röd tråd" med egenskaper så jag har en bild av varje valps egenskaper. Det är ju en smaksak vad man vill ha för egenskaper så inget är rätt eller fel, bara lite olika. Rätt valp i rätt familj är viktigt för att det ska bli bra för alla.

Här hemma på gården har vi många möjligheter att ge valparna mycket erfarenhet av miljö, underlag och ljud. Jag vill att valparna ska ha med sig så mycket som vi bara hinner med för det blir mycket lättare för dom när dom kommer ut i världen. Dom hanterar allt nytt på ett utmärkt sätt och när någon reagerar med tveksamhet inför något så är det bara att ge dom lite tid så tar dom tag i saker på ett bra sätt.

Jag har testat lite hur jag bäst kommunicerar med varje individ. På så sätt lär jag känna dom bra och jag kan därmed lättare hitta rätt hem till rätt valp. Ju mer valparna och jag lär oss att förstå varandra ju lättare blir det för valparna att ge sig ut världen och förstå vad vi människor menar. Jag jobbar mycket för att få den relation jag vill ha med valparna och min erfarenhet är att det då är lättare för valpköparna att direkt lägga grunden för en bra relation med sin nya vän. Jag har några knep och dom tipsar jag så klart gärna om.

Vi har apporterat dummie, måsvinge och fågel vid några fler tillfällen och jag har fått jobba lite olika med valparna för att få dom att göra bra upptag och grepp och alla gör nu härliga inleveranser och avlämningar! Duktiga!

Nu ska jag samla ihop alla papper så jag har koll på allt i god tid! Det är nya besiktningsprotokoll från SKK så har har just skrivit ut dom och ska kolla så allt blev rätt!
Anneli

Nästa

Återgå till Tessys valpdagbok