Sarabis valpdagbok

Alla valpar har hittat sina familjer!!

Inläggav Anneli » tor 01 jun 2017, 14:50

Här är bilderna som Jon tog innan valparna började flytta härifrån!

Saltkråkan-kullen:

Bild
Atomos Farbror Melker Vet Du Vaa

Bild
Atomos Hemma På Våran Gata På Stan

Bild
Atomos Salt Efter Behag

Bild
Atomos Far Ända In I Baljan

Bild
Atomos Badar Med Kläderna På
Anneli

Bara en gosse kvar hos oss!!

Inläggav Anneli » fre 26 maj 2017, 14:03

Han är så underbar så han får gärna stanna ett tag till!!

Idag flyttade alltså den svarta tiken och jag har nu förmånen att äga henne tillsammans med Per Falck så om allt går som vi hoppas så kommer lilla Jawa få valpar här hos oss framöver!!

Jag kom på att jag inte skrivit vilka namn det blev till slut:

Atomos Hemma På Våran Gata I Stan
Atomos Salt Efter Behag
Atomos Farbror Melker Vet Du Vaa
Atomos Badar Med Kläderna På
Atomos Far Ända In I Baljan
Anneli

Åtta veckor idag!!

Inläggav Anneli » tor 25 maj 2017, 18:21

Tre valpar har flyttat idag och en flyttar imorgon. Fy va fort tiden går!

På morgonen idag kom Jon och Lotta och hjälpte oss att ta uppställningsbilder på alla valpar. Jag är så imponerad av att Jon kan lyckas få till bilder där valparna stå ok med tassarna och är i bra balans och har svansen rätt när jag tycker att jag inte ens fått valpar att stå upp. Tusen tack för er tid och för ert tålamod!!

Vi hade som vanligt dukat fram lite att äta tills det att alla kom för vi tycker att det ska vara lite fest denna stora dag och det brukar vara uppskattat det finns några olika saker att mumsa på. Eftersom jag har så många andra saker att tänka på till dessa dagar så blir det samma meny varje gång men det verkar ju passa många smaklökar och det är ju det viktiga.

Så här veckan innan leverans så är det så mycket att pyssla med och valparna tar massor med tid så jag hinner inte riktigt med valpdagboken tyvärr. Allt sånt praktiskt så som att gå i koppel, åka bil, förstå idén men rumsrenhet, klippa klor osv. Vi har tränat lite varje dag på att gå i koppel och det går sådär men dom gör framsteg för varje gång. Vi har apporterat dummie, måsvinge och fågel vid några fler tillfällen nu och jag gillar det jag ser. Dom letar även om dom inte fått tips om var jag lagt den och dom utnyttjar vinden riktigt bra. Härligt att se så små näsor jobba så intensivt! Alla har spontana upptag och fina grepp och alla gör underbara inleveranser och avlämningar! Duktiga!

Massor med erfarenhet av miljö, underlag och ljud vill jag att valparna ska ha med sig så dom är vana när dom kommer ut i världen. Jag känner mig nöjd med äventyr och utflykter som vi hunnit med och jag tycker att valparna har fått med sig dom erfarenheter som jag vill att dom ska ha innan dom flyttar hemifrån. Dom hanterar allt nytt på ett utmärkt sätt och om det är något dom tvekar inför så löser dom det på ett sansat och klokt sätt.

Hundspråk har dom fått lära sig väldigt bra av sin kloka fina mamma och den kunskapen har dom nytta av när dom ska ut i världen. Dom umgås väldigt fint med människor i alla åldrar och jag är väldigt nöjd med deras sätt att vara mot våra barn som är 3 år och 4½ år.

Jag har umgåtts med en valp i taget en stund varje dag. Vi är på äventyr, apporterar eller bara umgås. Jag har testat lite hur jag bäst kommunicerar med varje individ och jag är noga med att valpar ska kunna kommunicera med människor innan dom ger sig ut världen för det underlättar så mycket för både valparna och valpköparna. Jag jobbar mycket för att få den relation jag vill ha med valparna och min erfarenhet är att det då är lättare för valpköparna att direkt lägga grunden för en bra relation med sin nya vän. Jag har ju så klart några knep och dom tipsar jag ju självklart om.

Alla valpar är mycket noga med att lyssna och försöka förstå vad jag menar. Några är mer driftiga och envisa. Alla är trygga och stabila. Jag tycker att jag har fått möjlighet att se tillräckligt mycket av deras personligheter för att kunna beskriva varje valp hyfsat bra och jag har hittat en "röd tråd" med egenskaper som inte ändrar sig. Det är ju en smaksak vad man vill ha för egenskaper så inget är rätt eller fel, bara lite olika. Rätt valp i rätt familj är viktigt för att det ska bli bra för alla.

En svart hane har ännu inte hittat sitt hem. Han är en riktig gobit så vi får se vems nya vän det är tänkt att han ska bli!!
Anneli

Veterinärbesiktning!!

Inläggav Anneli » tis 23 maj 2017, 19:22

Alla valpar är friska!! Så himla skönt!

Bilfärden dit gick bra men lilla Flora hade så klart lite synpunkter i början. Vi fick vänta länge i bilen utanför veterinären för det hade kommit in en hund som akut behövde opereras och dessutom höll dom på med tv-inspelning. Valparna tog väntan mycket bra. Väl inne hos veterinären gick allt utmärkt och valparna skötte sig så fint. När vi var klara så satta jag alla i buren i bilen och gick in för att hämta alla papper och det tog en stund pga de nya besiktningsprotokollen men jag tittade på valparna genom fönstret hela tiden och dom sova så gott. Fina kloka duktiga valpar! Jag är så stolt och lycklig!!

Fyra av valparna har nu hittat sina hem så en svart hane finns kvar än så länge men jag vet att några som även tittar efter valp i Tessys kull är intresserade av honom så vi får se hur det slutar.... Han är alldeles underbar så för mig får han gärna bo kvar ett tag!!
Anneli

Vilka modiga valpar!!

Inläggav Anneli » fre 19 maj 2017, 21:24

Idag har det varit riktigt sommarväder och nästan för varmt för min smak. Jag och tjejerna tog med oss valparna och Sarabi på en promenad till vattnet. Oj va modiga alla var!! Dom gick i och simmade direkt! Det tror jag aldrig har hänt tidigare. Jag är imponerad!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Anneli

Det ska börjas i tid!

Inläggav Anneli » tor 18 maj 2017, 22:56

Ellen tycker att det är väldigt kul att träna med hundarna och det här med apportering är roligast. Hon har varit med några gånger när jag tränar med valparna och igår ville hon testa själv med en valp så den svarta tiken fick hänga med på ett träningspass.

Först stadga dvs valpen ska stanna när Ellen kastar dummien. Sen är tanken att valpen ska hämta dummie när man ber om det. Det blev lite rörigt bitvis men den lilla valpen var väldigt intresserad av att få veta hur Ellen tänkt sig det hela och Ellen visade så tålmodigt. Så himla fina tillsammans!!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Så klart vill lillasyster Matilda också testa!

Bild
Anneli

Valpar som söker hem!

Inläggav Anneli » ons 17 maj 2017, 16:20

Denna gula gosse hade sitt hem klart långt innan han föddes men nu har familjen lämnat återbud så nu söker han ett hem att flytta till.

En synnerligen mysig och go kille som vill vara någons bästa kompis. Han är så lyhörd och uppmärksam och vill så gärna göra rätt. Lugn, trygg och stabil. Han är fantastisk tillsammans med våra barn som är 3 år och 4½ år.

Hör av dig om du är intresserad av att dela livet med en underbar gul kille!

I stamtavlan heter han Atomos Farbror Melker Vet Du Vaa och namnet kändes så självklart eftersom han är så lik sin pappa Melker!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Anneli

Underbara valpar!!

Inläggav Anneli » mån 15 maj 2017, 20:19

Det finns tyvärr inte så mycket tid på dygnet som jag skulle vilja och därför blir det inte alltid möjligt att skriva här i valpdagboken.

Valparna mår utmärkt och utvecklas på ett härligt sätt. Jag är väldigt nöjd med kullen. Trygga stabila och med alla dom egenskaper som jag vill se hos mina valpar. Så klart att det finns skillnader på dom men ingen visar sidor som jag inte gillar. Om bara rätt hund får flytta till rätt familj så kommer alla valpar fortsätta att utvecklas bra. En som är lite mer på vild och på hugget och så någon som är mer sansad. Några lite mer självständiga och några som helst sitter nära och myser. Alla är mycket lyhörda på mina önskemål och dom kommer så fort benen bär dom när jag ropar på dom. Så härlig inställning till att göra tillsammans i alla lägen. Alla är orädda och nyfikna i allt det nya jag presenterar för dom. Vi har testat lite apportering med en måsvinge och jag har fått alla att ta den på ett bra sätt.

Igår hade vi bjudit in alla valpköpare på valpmys och fika och jag hade bjudit in till olika tider för våra två kullar så Sarabi och hennes valpar fick en egen lite senare tid så det skulle finnas gott om tid att vara med henne och med dom busiga små valparna. Härligt väder och goa människor och så ett gäng underbara valpar på en gräsmatta! Kan man önska sig något mer!?

Än är det inte riktigt klar vilken valp som flyttar vart och i vissa fall är det inte ens klart vilken kull som familjerna ska välja valp från. Många av mina valpköpare vill i första hand ha en individ med rätt egenskaper och när det nu bara är fem dagar mellan kullarna så spelar det ingen roll för många vilken kull deras nya vän kommer från bara det blir en individ som passar. Pusselbitarna kommer snart falla på plats!

Som det ser ut just nu så vill jag på något sätt ha avelsrätt i alla fall på en kull på den svarta tikvalpen så jag söker en fodervärd till henne. Är ni intresserade så hör av er! Eller vet ni någon som är intresserad så be dom höra av sig! Jag vill att det ska vara någon som vill ha mycket kontakt med mig och jag vill att det ska finnas tid och lust och intresse för målmedveten träning och gärna tävling/prov av något slag.

Den söta gula lilla gosse hade sitt hem klart, trodde jag, redan när han föddes men den valpköparen har valt att lämna återbud så vår gula lilla gosse söker nu ett hem att flytta till. Han är en väldigt rar gosse och så lik sin pappa Melker så det är viktigt för mig att vår gula gosse får bo hos någon som verkligen uppskattar hans personlighet. Hör av er om ni är intresserade av att dela livet med en underbar gul kompis!
Anneli

Fler bilder!

Inläggav Anneli » sön 07 maj 2017, 11:26

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild