Xtras valpdagbok

Ögonen snart öppna!!

Inläggav Anneli » ons 21 sep 2016, 16:36

Det börjat glittra i flera ögonvrår så snart är ögonen öppna!! Då blir det bli härligt livat i lådan!!

Idag har dom fått sin första smakportion med kött. Rått nötkött finhackat i små bitar. Jag tar alltid en hel bit och hackar direkt innan jag ger valparna för jag är lite rädd att köttfärs inte är fräsch. Självklart väljer jag krav-märkt kött för bara det bästa är bra nog till våra fina valpar. Alla uppskattade den nya menyn! Jag matar alltid valparna så dom får äta ur min hand en i taget. Där har jag koll på att dom äter lagom mängd och så är jag noga med att dom lär sig äta med bra teknik. Det är en teknik för att få i sig av mammas goda mjölk och en helt annat teknik när man ska mumsa köttbitar.

Bild

Bild

Vi har även klippt alla små klor idag och valparna var riktigt duktiga!!
Anneli

Underbara valpar!!

Inläggav Anneli » mån 19 sep 2016, 09:56

Dom är så fina våra valpar!! Så runda och goa och så synnerligen välmående!! Det är verkligen en fröjd att ha valpar när allt går så här bra för både valparna och deras mamma!

Xtra tar allt med ro. Sover mycket, äter ofattbara mängder och har börjat uppskatta att få vara ute en lite längre stund (kanske vi hinner vara ute några minuter innan hon vill in igen). Ja men ungefär som det brukar vara med välmående tikar som har valpar som är 9 dagar gamla. När hon är ute så njuter hon av att få röra sig och hon bara flyter fram ute på gräset (jag gissar att det enorma mängd mjölk hon har inte tillåter galopp, kanske blir det grädde då?!).

Är ni nyfikna på hur mycket mat hon äter? Hon har minskat lite på mängden nu senaste dagarna och kanske det beror på att hon inte åt så värst mycket första dagarna och hade lite att ta igen. Idag till frukost åt hon 500 gr lax, ca 300 gr kycklinghjärta, ca 100 gr kycklinglever, 200 gr spenat, 2 bananer, ca 4 dl kikärtspasta, 2 dl kokt ris, kokosfett, nässelpulver och lite alger i en skål. Hon åt upp snabbt och tittade förvånat på mig när det var slut. Då fick hon så klart mer mat och då åt hon ca ½ kg kycklingvingar och två stora mackor med mycket smör på. Sen ville hon inte ha mer så det blev dagens frukost! En ganska stor frukost för att vara hon. Å jag kommer servera henne minst tre måltider till idag plus flera mellanmål och rester från våra måltider så jösses va mat hon äter!! Jag ger alltid dräktiga och digivande tikar så mycket mat som dom vill ha och jag försöker erbjuda en varierad kost så jag inte missar något som dom behöver. Tikarna är extremt tydliga med vad dom vill ha och behöver och dom överraskar ofta. Det är inte alltid det som vi tycker är självklart som dom vill ha och dom kan ofta välja tex ett moget päron före en bit kött. Kanske ni reagerar på att det är mer tillagde kolhydrater än jag brukar ge mina hundar och så är det absolut för jag ger sällan mina hundar kolhydrater men digivande tikar får ganska mycket för jag har märkt att valparna mår bättre då.

Här kommer några bilder på valparna. Så söta när dom sover och så söta när dom tar sig fram på sina vingliga ben! Ingen har ännu börjat öppna ögonen men benen börjar bli starkare så dom tar sig fram snabbt när mamma kommer för att servera lite varm go mjölk.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Anneli

En vecka gamla!!

Inläggav Anneli » lör 17 sep 2016, 09:58

Å va skönt att vi nu kan konstatera att valparna blivit en vecka gamla och att allt gått så himla bra!! Inte ett enda orosmoln hittills och det är ju underbart!!

Valparna växer verkligen så man nästan ser det! Det är riktigt trångt när dom ska dia så även om dom bara är åtta så blir det en del stök och bök innan alla hittar en tutte. Xtra lägger sig alltid ner på magen så valparna kommer bara åt ena raden med tuttar så jag brukar tipsa henne om att lägga sig på sidan och så drar jag ut det undre bakbenet så valparna kommer åt även tuttarna i den andra raden. Då blir det bättre med plats åt alla!

Xtra verkar också tycka att livet är toppen. Hon tog tydligen med Jocke på en mycket tidig morgonpromenad (han och Ellen har tittat på tv sedan tidigt i morse för Ellen är förkyld och har feber och kan inte sova) och det är inte så konstigt att Xtra behöver ut för med tanke på vilka mängder mat hon äter så måste det ju bli en del utgifter också! Just nu sover både valparna och Xtra gott och hon har tagit sig lite egen tid och lyckats knöla in sig bakom den gamla symaskinen som står i valprummet. Det är trångt där! Men skönt uppenbarligen. Tyvärr så tog batteriet i kameran slut så ni kan inte få se hur skönt hon sover.

Två bilder på sovande valpar han jag i alla fall med innan kameran somnade:

Bild

Bild
Anneli

Duktig!!

Inläggav Anneli » fre 16 sep 2016, 10:52

Nu var det en valp som lyckades få upp hela kroppen från underlagen! Mycket vingla ben förstås så det blev inget steg denna gång men träning ger färdighet!
Anneli

Riktigt tjocka och goa!!

Inläggav Anneli » fre 16 sep 2016, 09:14

Dom är så runda och fina!! Å dom har börjat kunna åla sig fram riktigt snabbt och är så stadiga i kroppen så dom nästan får upp framdelen från underlaget. Xtra har massor med mjölk åt dom och hon ägnar den mesta tiden åt att ligga hos dom och låta dom äta.

Xtra mår utmärkt och äter med härlig aptit. Vi har just varit ute på en liten promenad medan Jocke storstädade lådan och nu har hon lagt sig till rätta hos sina små barn och dom är mycket nöjda allihop!
Anneli

Alla mår utmärkt!

Inläggav Anneli » tor 15 sep 2016, 01:06

Ljudet av små valpar som mumsar av mammas goda mjölk är underbart!! Alla valpar växer och utvecklas precis som dom ska. Det händer inte så många andra spännande saker i vår låda just nu. Valparna äter och sover och äter och sover.

Xtra mest bara äter och sover hon också och medan hon sover så mumsar valparna av den goda varma mjölken. Men en sväng ville Xtra faktiskt gå ut idag och då gick vi till päronträdet och lyckades få ner några fina päron som hon mumsade i sig. Aptiten är det verkligen inget fel på! Oj va mycket mat hon äter!! Jag skulle gissa att hon får 6-7 liter mat om dag för jag ger henne fyra skålar per dag och där i är det i alla fall 1 liter mat varje gång och så får hon så många mellanmål som hon vill. Jag ger henne alltid mat tills hon inte vill ha mer och jag är noga med att erbjuda alla möjliga, och omöjliga, saker för att vara säker på att hon får det hon vill ha. Jag ser till att hon får i sig lite mer kolhydrater denna första vecka för valparna mår bättre då.

En annan sak, jag har en del missade samtal på min telefon och jag gissar att det kan vara nya valpköpare som försöker få tag på mig....men här är dygnet så bakochfram så dels så sover jag lite på dagtid eftersom jag är vaken hela nätterna och dels så har jag fullt upp med att tillgodo se alla önskemål som Xtra, valparna och alla de andra hundarna har och vill jag hinna vara lite med mina rar barn också förstås så det där med att prata i telefon finns det ganska begränsat med möjlighet till så om ni tröttnar på att ringa mig så kan jag tipsa om att skicka ett mail. Jag är ganska duktig på att svara på mailen de tillfällen som ges så att nå mig via mail är nog det enklaste och snabbaste sättet.
Anneli

Nu är valparna 3 dygn!

Inläggav Anneli » tis 13 sep 2016, 11:28

Valparna mår utmärkt!! Så himla skönt!!

Xtra mår också väldigt bra. Klok som hon är så tänker hos lite på sig själv också så när valparna var synnerligen välmående, mätta och sov så gott så var Xtra tydlig med att det passade henne att gå ut och sträcka på benen en stund. Jag följde med henne ut på tomten och hon strosade runt en stund och njöt av luften. Det såg ut som att hon tänkt lägga sig under äppelträdet so hon brukar men kom då plötsligt på att hon skulle in till valparna och jösses vilka snabba steg hon tog upp för trappan! Med sig in i valplådan tog hon sin favoritleksak (som Ellen köpt bara till Xtra) så nu ligger den fina leksaken mitt i högen av diande valpar!

Vi kommer turas om att vara inne hos valparna hela tiden och Jocke brukar ta början av natten och tittar på tv i valplådan och så jag får sova några timmar i min säng (jag lyckas oftast bara sova 2-3 timmar innan jag är igång igen för det här med valpar i huset gör det omöjligt för mig att sova längre) och sen är jag i valplådan så länge jag orkar (därav uppdateringarna med bilder mitt i natten) och sen sover jag en stund på morgonen antingen i sängen bredvid valplådan eller om Jocke hunnit vaknat så sover jag en stund i min säng. Det blir inte mycket sömn totalt sett men å andra sidan blir det väldigt mycket kärlek i mitt hjärta av att få vara med mina små underverk! Sova kan jag göra någon annan gång!!

Det jobbigaste med valpar är oron över att inte alla mår bra. Det här gänget känner jag mig väldigt lugn tillsammans med för alla utvecklas och är så där runda och goa och ger mig helt rätt känsla när jag tar i dom. Känslan i min hand när jag tar i en så här liten valp är viktig info om hur dom mår. Alla dessa valpar ger mig helt rätt känsla. Jag brukar tänka att det finns tre viktiga åldrar som vi ska ta oss över. Tre timmar, tre dygn och tre veckor. Om alla valpar utvecklas bra och passerar dessa åldrar utan att avvika på något sätt så känns faran över. Visst har det hänt att vi förlorat valpar på ett eller annat sätt även efter tre veckor men det är ovanligt. Nu har vi klarat oss väldigt bra över de första tre timmarna och de första tre dygnen och det känns så himla skönt!!
Anneli

Drygt två dygn gamla

Inläggav Anneli » tis 13 sep 2016, 03:48

Alla små mår utmärkt och har vuxit och utvecklats massor under sina två första dagar!! Naveln har läkt bra på alla valpar och sista navelsträngarna har trillat av under dagen. Helt otroligt va fort dom utvecklas och redan nu är dom mycket starkare i kroppen och håller upp huvudet stadigt och tar sig kravlande fram dit dom har tänkt sig. Å så har dom blivit riktigt runda och goa om magen och det finns massor med mat åt dom som dom mumsar av hela tiden.

Xtra mår bra och är väldigt trygg och lugn. Pysslar så kärleksfullt och så lagom med sina små barn. Hon äter bättre nu och hon gillar allt bara det är mycket gräddsås på!

Just nu är kl 03.38 och jag njuter så av dessa lugna tysta fridfulla timmar i valplådan. En kopp varmt te värmer på sitt sätt och ljudet av nöjda valpar värmer på ett helt annat sätt. Jag älskar dessa stunder!!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Anneli

Här kommer några bilder från vår härliga dag i valplådan!

Inläggav Anneli » sön 11 sep 2016, 22:53

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild