Xtras valpdagbok

Namnen!

Inläggav Anneli » mån 03 okt 2016, 22:18

Nu har jag och Jocke ägnat väldigt mycket tid åt dom här namnen....tänk att det alltid ska vara så svårt!

Här är den lista som vi lyckats enats om hittills:
En Smula Flamsig
En Smula Flängig
En Smula Påhittig
En Smula Uppfinningsrik
En Smula Kramig
En Smula Stoj
En Smula Bus
En Smula Flyt
En Smula Flax
En Smula Spelevink
En Smula Yster
En Smula Före
En Smula Humor
En Smula Snabb
En Smula Cool
En Smula På
En Smula Xtra
En Smula Sesam

Jag har några favoriter i den listan och några som jag inte är lika förtjust i men jag ska sova på saken innan jag bestämmer mig.

Men Jocke säger att han tänkt klart och hans lista ser då ut så här:
En Smula Stoj
En Smula Bus
En Smula Flyt
En Smula Flax
En Smula Före
En Smula Cool
En Smula Yster
En Smula Uppfinningsrik

Å det är ju alltid Jocke som har sista ordet när det gäller namnen. Så har vi bestämt för jag kan vela hur länge som helst! Så står han fast vid sin lista och vi andra inte protesterar högljutt inom kort så kommer det bli dom namnen.
Anneli

Galopp!

Inläggav Anneli » mån 03 okt 2016, 20:47

Idag har Xtra riktigt njutit av att springa i härlig galopp över ängen!! Det såg så härligt ut!! Det är länge sedan dom benen fick upp sådan fart!! Sen hade hon bråttom in till valparna igen!!
Anneli

Ny bostad!

Inläggav Anneli » lör 01 okt 2016, 23:09

Idag har valparna flyttar ur lådan och fått en hage istället. Inte så stor hage till att börja med för då blir dom vilsna och dom trivs riktigt bra. Men oj va trötta dom blev av allt nytt!! Jag missade att ta kort första minuterna så det blev mest bilder på trötta valpar!

Idag blir dom tre veckor!! Så himla skönt att "dom oroliga treorna" nu är förbi och alla valparna mår bra!!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Anneli

Alla mår utmärkt!

Inläggav Anneli » fre 30 sep 2016, 21:25

Oj va dom växer och utvecklas!! Så häftigt!! Ikväll har vi börjat göra iordning en hage åt dom så imorgon får dom flytta till lite större!

Jo...så det här med namnen....
Nu verkar vi alla vara överens om temat och det är ju en bra början. Nu ska vi bara hitta dom åtta bästa namnen som vi alla gillar. Nu har ju Xtra sex personer i sin familj och så har jag och Jocke alltid starka åsikter om vad valparna ska heta och vilken känsla varje namn ger oss och så kanske några av valpköparna har önskemål. Vi får helt enkelt räkna med att det kommer ta lite tid innan vi alla är överens!

Här är dom förslag som jag fått in hittills:

En Smula Flamsig
En Smula Påhittig
En Smula Uppfinningsrik
En Smula Kramsjuk
En Smula Fåfäng
En Smula Bollsinne
En Smula Upptåg
En Smula Stoj
En Smula Tur
En Smula Bus
En Smula Busig
En Smula Tåga
En Smula Flyt
En Smula Flax
En Smula Spelevink
En Smula Xtra
En Smula Sesam
En Smula Hängiven
En Smula Vänlig
En Smula Självsäker
En Smula Optimistisk
En Smula Poppis
En Smula Populär
En Smula Oemotståndlig
En Smula Klurig
En Smula Dansk
En Smula Yster
En Smula Blyg
En Smula Ivrig
En Smula Lurig
En Smula På
En Smula Före
En Smula Präktig
En Smula Eftertänksam
En Smula Tanklös
En Smula Kramig
En Smula Pussig
En Smula Charm
En Smula Lyx
En Smula Rejs
En Smula Tosca
En Smula Hopp
En Smula Hoppig
En Smula Skoj
En Smula Skojig
En Smula Slarvig
En Smula Lustig
En Smula Flattig
En Smula Flattefläng
En Smula Flängig
En Smula Fort
En Smula Snabbt
En Smula Vimsig
En Smula Snurr
En Smula Humor
En Smula Sans
En Smula Vinnarskalle
En Smula Framåt
En Smula Cool
En Smula Klok
En Smula Vis
En Smula Övertygad
En Smula Envis

Det här med namn är alltid svårt!

Det som jag tycker är svårt med det här temat är att om en hund heter tex En Smula Glad så blir det både för mig och för Jocke en bild av en ledsen hund som sitter i ett hörn och så frågar man sig "är du inte en smula glad i alla fall"?! Jag vill att namnen ska ge oss känsla av något som vi gillar hos rasen men kanske bara vill ha just en smula av så som tex En Smula Flamsig, En Smula Yster, En Smula Uppfinningsrik osv för när hunden blir för flamsig, yster eller uppfinningsrik så får vi plötsligt nog av den egenskapen som vi nyss gillade med rasen. Förstår ni nu jag tänker?! Hur tänker ni? Har ni fler bra namnförslag så hör av er snarast så vi får med dom på listan!!

Sen är jag lite osäker på om vi måste välja att ha substantiv eller adjektiv eller om vi kan bland?!
Anneli

Några bilder!

Inläggav Anneli » ons 28 sep 2016, 00:29

Idag dom fått avmaskningsmedel och ännu inga oönskade reaktioner.

Ikväll utökade jag meny med kyckling. Mald kyckling med ben. Tidigare har dom fått bara nötkött och äggula och dom uppskattade verkligen kycklingen. Jag ger valparna krav-märkta saker för bara det bästa är bra nog till så små nya fina kroppar.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Anneli

Va stora dom har blivit!!

Inläggav Anneli » tis 27 sep 2016, 02:37

Jag har ju mest varit med Tuffa och hennes valpar idag och nu när jag satt och pysslade lite i den här lådan så är det smått obegripligt att dom blivit så stora och starka!! Dom äter bra och det finns massor med mjölk till dom och så ger jag dom kött 2-3 gånger per dag och nu får dom kanske en knapp matsked per gång.

Nu hör dom riktigt bra och jag blev så lycklig idag när jag kom in till dom och Xtra låg och sov bredvid lådan och såg att jag kom men hon låg kvar och så började jag prata med valparna och alla far upp och börjar pipa!! Älskade små vänner!! Jag blir alldeles rörd! Bara drygt två veckor gamla och så glada bara av att höra min röst!!

Dom gör nu små tafatta försök att leka med varandra och det är så gulligt!!

Xtra mår utmärkt men hon har tyckt att det varit lite märkligt att hon inte fått riktigt samma uppmärksamhet av mig idag men Jocke har tjejerna har självklart sett till att hon haft en utmärkt dag så det har inte gått någon nöd på henne. Hon äter ordentligt och om jag missar att erbjuda henne mat så ser hon på ett eller annat sätt till att jag begriper att det är dags. Så idag har hon väl ätit typ ½ kg kalkon och ca 250 gr lamm, 2 dl havregrynsgröt, och en stor morot plus laxolja och alger i en skål till frukost men det va alldeles för lite så hon fick 1 kg kycklingvingar också och dom bara försvann. Före lunch åt hon ett köttben och ett päron och 2 bananer och två stora klickar med smör. Till lunch fick hon ½ kg viltkött, 2 dl hallon och kanske 3 dl blandade kokta grönsaker så som ärtor, broccoli och blomkål och linfröolja och så 1 sked spirulina så det blev en härlig grön soppa av alltihop. Efter det ville hon ha mer så då fick hon ett lammrevben att mumsa på.Till mellanmål erbjöd jag 1 kg kycklingvingar men efter kanske drygt 500 gr så blev hon plötsligt mätt och då bara vänder hon på huvudet och går. Till middag fick hon ca 200 gr kycklinglever (hon gillar levern bäst av allt!!!) och så ½ kg kycklinghjärta, 1 dl blåbär, 200 gr spenat, en klick kokosfett och några små tomater. Efter det åt hon våra middagsrester i form av några potatisar, lite avokado, en klick smör och det jag skurit bort från fläskköttet vi grillade. Till kvällen la jag ett stor köttben i hennes biabädd men det ligger kvar fortfarande så det äter hon väl i natt kan jag tror. Vad blir det, typ 5 kg kött och ben och lite tillbehör?! Det va inte så mycket för jag har varit med om tikar som äter mer än så! Sen får hon ju även dom där sakerna som tjejerna inte äter upp så som en halv banan, resterna från ett äpple och en macka osv. Jocke ger alltid dräktiga och digivande tikar en massa mat både i köket och med gaffel vid bordet så hon får nog en del som jag inte räknat med.
Anneli

Det låter som att vi har fiskmåsar i vår låda!!

Inläggav Anneli » sön 25 sep 2016, 11:32

Det kommer härliga ljuda från gänget nu när synen börjat funka bättre. Så söta!!

Portionerna med kött börjar bli större så nu får dom typ en tesked per gång två gånger per dag. Dom mumsar så gulligt ur min hand med sina små ivriga munnar. Jag tänkte ge dom lite rå äggula blandat med köttet idag och då blir ofattbart kladdigt. Tur att vi har en husse som gillar att städa efter oss!!

Dom knatar omkring på vingliga ben och lycka ta sig några steg innan dom ramlar. Jag ska se om jag kan lyckas fånga detta på bild så ni får se.

Å så var det namnen.... jag har fått in en del förslag och jag ska försöka sammanställa dom förslag ni kommit med men jag har fått dom i mail, sms och via telefon så det tar lite tid innan jag får ihop dom här i valpdagboken. Hoppas ni har tålamod.
Anneli

Två veckor gamla!

Inläggav Anneli » lör 24 sep 2016, 21:09

Här har vi haft lite struliga magar. Ganska vanligt med en liten släng magstrul och ingen anledning till oro för varken valparna eller Xtra. Bara jag som blir lite trött av att inte sova. Jag vill ha ett öga på små valpar för om dom blir sjuka så kan det gå riktigt fort. Alla mår bra igen och äter med härlig aptit!
Anneli

Namnförslag!

Inläggav Anneli » tor 22 sep 2016, 09:46

Lisa brukar alltid hjälpa oss med namnen (jag har aldrig träffat Lisa men hon mailar ofta i valptider) och idag fick vi ett namnförslag som jag verkligen gillar: En Smula Xtra
Anneli

Namn!!

Inläggav Anneli » ons 21 sep 2016, 21:49

Vi har börjat klura namn! Jag vill gärna ha ett tydligt tema för varje kull eftersom vi då snabbt och lätt kan reda ut vilka hundar som är syskon när vi ses. Det brukar uppskattas av mina goa valpköpare!

Vi har haft många förslag på gång till Xtras valpar men nu har vi en idé som vi tänkte se om vi kanske kan bli nöjda med. Xtra kallas ofta för Kexet hemma så vi tänkte att av kex blir det smulor...så vi kallar helt enkelt kullen för Smulorna! Namnförslagen har varit flera olika men nu tror jag att vi alla är överens om att dom ska heta Atomos En Smula ______

Alltså så här typ:
En Smula Flamsig
En Smula Påhittig
En Smula Uppfinningsrik
En Smula Kramsjuk
En Smula Fåfäng
En Smula Bollsinne
En Smula Upptåg
En Smula Stoj
En Smula Tur
En Smula Bus
En Smula Tåga
En Smula Flyt
En Smula Flax
En Smula Spelevink

Hjälp oss gärna!! Det här är bara några spontana förslag och jag har tusen tankar i huvudet. Jag tänker mig att hunden är en smula av det där som vi gillar men som vi just bara vill ha en smula av ibland och övrig tid är det kanske till och med en ganska jobbig egenskap…. En annan fundering, ska det vara bara ett substantiv eller ett adjektiv eller kan vi blanda? Jag tycker att vissa namn får fel betydelse så som tex En Smula Lycklig, betyder det att man är olycklig resten av tiden?! Jag kommer vara sömnlös många nätter och klura på deras namn så jag tar tacksamt emot er hjälp!!
Anneli

FöregåendeNästa

Återgå till Gamla valpdagböcker