Xtras valpdagbok

En härlig helg!!

Inläggav Anneli » mån 31 okt 2016, 11:20

Fredag, lördag och söndag har vi haft goa valpköpare här och igår bjöd vi även alla gamla valpköpare på lunch och fika. Mysigt!!

Det är nu klart vilka valpar som flyttar vart. Jag vill lyssna på allas önskemål, hitta alla valpars egenskaper och reda ut vilken typ av hund som passar i varje familj. Många frågor blir det!! Men nu när vi bestämt oss så känns det verkligen att alla bitar har fallit på rätt plats. Så skönt!!

Det är alltid lite extra knepigt att lägga pusslet när vi har två kullar. Jag har inte vågat att lovat bort alla valpar än för jag ville vara säker på att det skulle gå att få ihop pusslet på ett bra sätt och att alla kunde få en valp ur den kull som man ville. Dessutom är det alltid skönt att ha en otingad valp tills dom är veterinärbesiktade så om det vi hittar något oönskat hos en valp så finns det en annan valp till den familjen.

Det hela har nu resulterat i att vi har två svarta tikar kvar som söker ett hem att flytta till. Dom är redo att flytta hemifrån lördagen den 5/11 så hör av er om ni är intresserade att erbjuda en av dom ett hem.
Anneli

Stamtavlorna!

Inläggav Anneli » fre 28 okt 2016, 20:38

Nu börjar det bli dags att bestämma vilken valp som ska flytta vart. Ingen beslut är riktigt helt spikat än men när helgen är slut så kommer vi veta. Jag anar hur pusslet kommer att läggas...vi får se om min känsla är rätt. Vi har bjudit in till valpträff både lördag och söndag och dom som inte kan dom datumen har varit här idag.

Idag kom stamtavlorna! Vi kommer att kalla kullen för Smulorna. Länge klurade vi på temat och vi ville ha något med anknytning till Xtra. Hemma kallas hon ofta för Kexet och av kex blir det smulor...därav Smulorna!

Dom här namnen blev det till slut:

Svarta hanarna heter:
En Smula Spelevink
En Smula Påhittig

Bruna hanen heter:
En Smula Uppfinningsrik

Svarta tikarna heter:
En Smula Extra
En Smula Flax

Bruna tikarna heter:
En Smula Tur
En Smula Flyt
En Smula Yster

Jag känner mig nöjd! Hoppas att ni också tycker att det blev bra!
Anneli

En regnig dag

Inläggav Anneli » tis 25 okt 2016, 20:59

När det är tråkigt väder så är det inte lika mycket fart på valparna ute men inne blir dom snabbt uttråkade så jag måste hitta på mer grejer med dom sådana här dagar när det regnar.

Vi har varit på äventyr på flera spännande platser. Vi har många små hus på gården och idag har vi varit in i några stycken. Mellan husen stod två släpvagnar med en massa bråte på så vi passade även på att klättra runt där en stund.

På eftermiddagen när det inte regnade lika mycket så fick dom tillfälle att bekanta sig med två olika fåglar. En liten mås och en kaja. Tidigare har jag visat dom några vingar av olika slag. Alla är väldigt intresserade och idag var det några som gjorde riktigt fina apporteringar och kom till mig och lämnade. Duktiga!! Hoppas att det är bättre väder imorgon så jag kan ta med kameran ut också så ni kan få se!
Anneli

Nyfikna!

Inläggav Anneli » lör 22 okt 2016, 22:54

Jag gillar attityden hos valparna. Nyfikna och framåt och trygga i nya situationer. Blir dom rädda för något så går det snabbt över och nyfikenheten vinner.

Jag ser till att dom får nya upplevelser varje dag. Inte stora saker men något nytt vill jag ha bidragit till att dom ska få med sig under en dag. Ju mer dom får uppleva ju mer vill dom se av världen och det gillar jag (förutom vid kl 04.30 när dom framför tydliga önskemål om att vi ska gå ut!). Jag tar med dom en och en eller två och två ibland och vissa saker gör jag tillsammans med alla åtta och då ibland tillsammans med Xtra och ibland utan henne. Alla bitar är viktiga och nu är det bara två veckor kvar tills dom börjar flytta så vi har mycket vi ska hinna med.

Jag är noga med att ge varje valp egen tid varje dag nu när dom är 6 veckor. Det är superviktigt för deras utveckling men också för att jag ska lära känna dom nu inför att vi snart ska börja bestämma vem som ska flytta vart. Jag är nöjd med dom sidor jag fått se hos valparna. Ingen valp är extrem åt något håll men det är absolut skillnader på dom. Ingen bra och ingen dålig bara just lite olika. Därför är det helt avgörande för mig att jag lära känna mina valpar så jag kan se till att rätt valp flyttar till rätt familj. Jag säljer inte varken en färg eller ett kön utan jag säljer individer med egenskaper. Dom egenskaperna ska passa hos den familj som jag bestämmer att valpen ska flytta till. Jag kan ju liksom inte ringa om ett år och be valpköparna byta hund med varandra så beslutet måste bli rätt nu när dom är drygt 7 veckor. Jag är mycket nöjd med dom beslut jag tagit hittills så jag hoppas att jag lyckas lika bra denna gång. Valpköparnas uppgift är att beskriva sig själva och göra en önskelista på hur deras nya vän ska vara. Färg och kön finns ofta med på önskelistan men det vanliga är att just färg och kön står högt upp i början men sen när vi ser mer av egenskaperna så tycker dom flesta att det är viktigare. Jag tycker definitivt att egenskaperna är viktigast. Vill man absolut ha tex en brun hane och vi bara har en just nu och den valpens egenskaper inte alls passar in i familjen så kommer jag inte låta den bruna hane flytta dit (tur att jag hittills aldrig behövt stå inför den situationen!). Rätt valp i rätt familj måste det bli!! Det är mitt ansvar att se till. Som tur är så är alla goa valpköpare med mig på tanken att vi ska välja egenskaper i första hand. Imorgon är det valpträff här hos oss så då får vi prata mer om saken!

Här kommer några bilder från valparnas lördagsmys tillsammans med oss.

Dom kliver på med en så härlig attityd och är så nyfikna på allt som är nytt.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Ingen bra skärpa på den bilden men jag tog med den ändå för visst är dom söta systrarna?!
Anneli

Busiga!!

Inläggav Anneli » lör 22 okt 2016, 18:29

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Anneli

På äventyr!

Inläggav Anneli » tor 20 okt 2016, 22:50

Valparna vill hänga med på längre och längre turer. Inte så långt än förstås men lite ny mark blev det under tassarna idag!!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Anneli

Några bilder från idag!

Inläggav Anneli » lör 15 okt 2016, 21:56

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Anneli

Ute!

Inläggav Anneli » tor 13 okt 2016, 22:20

Idag har dom varit ute för första gången! Så kavata! Så trygga! Så nyfikna!! Jag är så himla nöjd med de egenskaper som jag fått se hos valparna idag!!

Ellen och Matilda hade tagit med sig varsin dummie ut så Xtra skulle få ha roligt en stund. Ellen var lite besviken att inte valparna också fattade att dom skulle hämta dummien. Vi får träna lite med dom små en annan dag försökte jag trösta henne med. Idag hade de ju fullt upp med att kolla på allt nytt i den stora vida världen!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Anneli

Mer mat!

Inläggav Anneli » tis 11 okt 2016, 10:39

Xtra tycker att valparna ska få mer kött för hon tar av det jag ger henne i en skål och så bär hon in och lägger hos valparna. Så söt! Jag fattar budskapet och ökar givetvis genast mängden mat i valparnas skål!!
Anneli

Några bilder

Inläggav Anneli » sön 09 okt 2016, 11:53

Stora fina duktiga valpar!! Nu är dom härligt sociala och gillar att umgås med oss tvåbenta!! Ellen stormtrivs med dom och valparna stormtrivs med hennes sällskap! Särskilt uppskattad var Ellen igår när dessa bilder togs för då gick hon direkt från bakbänken till valparna och hade massor med godsaker kvar på byxorna!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Anneli