Puzzels valpdagbok

Inga valpar än...

Inläggav Anneli » tis 07 okt 2014, 08:35

Puzzel tar det hela med ro. Hon har sovit ganska gott i natt. Mest i lådan. Flåsat en del och bäddat lite i lådan. Vi har just varit ute en liten sväng och hon skuttar så glatt. Hon vill absolut inte ha dom stora fina kycklingvingarna som jag serverade till frukost. Två små bitar macka åt hon men när hon fick en hel skiva bröd så lämnade hon den på golvet. Det innebär att det händer i den i kroppen trots att hon är så lugn och trygg. Morgonen har vi tillbringat i soffan och tittat på tv. Mysigt!
Anneli

Re: Puzzels valpdagbok

Inläggav Anneli » tis 07 okt 2014, 03:03

Vi har det bra här i lådan. Puzzel är trygg med det som händer i kroppen och just nu sover hon.

Husse har hållt Puzzel sällskap en stund så jag har fått sova. Så skönt! Jag brukar inte kunna somna dessa nätter men den här gången gick det. Puzzel vill ju helst ha husses sällskap när hon har valpar. Alltid annars är hon extremt mycket min hund men just när det är valpar så har hon väldigt stort förtroende för sin husse.
Anneli

Inläggav Anneli » mån 06 okt 2014, 22:35

Va roligt att ni är några som är med oss denna sena timme!

Kanske ni vill se en bild på fina Puzzel i sin låda:
141006 puzzel.jpg
141006 puzzel.jpg (116.48 KiB) Visad 5835 gånger
Anneli

Puzzel i valplådan!

Inläggav Anneli » mån 06 okt 2014, 22:07

Nu har Puzzel provat många olika platser men bestämt sig för att valplådan är bäst. Så nu ligger hon där! Det syns tydligt att det är aktivitet i magen. Hon flåsar ganska mycket men passar också på att vila en del. Klokt!

Jag har bäddat sängen som vi ställt bredvid lådan så jag ska kunna passa på att vila lite om tillfälle ges och datorn står på ett bord alldeles intill. Vi har det så bra i vårt nya rum, jag och Puzzlan! Husse stökar i köket så kanske får vi snart en kopp te. Det kommer bli en låååång natt....och inte särskilt mycket sömn.
Anneli

Något på gång?!

Inläggav Anneli » mån 06 okt 2014, 19:18

Puzzel flåsar en del och är lite orolig ibland. Några gånger har hon lagt sig bakom soffan (där är det riktigt trångt!). Hon åt sin middag med hyfsad aptit men jag erbjöd henne just en benknota och den ville hon inte ha. Små valpar som börjar säga att dom fått nog av värmen och komma ut?! Just nu ligger hon i soffan och sover men alldeles nyss satt hon upp och flåsade och såg så där drömmande ut i blicken.
Anneli

Lugnt och skönt

Inläggav Anneli » mån 06 okt 2014, 13:54

Här har vi det bara bra. Inga tecken på att valparna vill ut. Puzzel äter bra och sover gott och skuttar glatt på de små promenaderna som vi tar på tomten. Hon är stundtals lite flåsig men annars precis som vanligt. Vi får helt enkelt vänta lite till....
Anneli

Dygn 63

Inläggav Anneli » sön 05 okt 2014, 11:51

Puzzel är mår toppen! Stundtals märks det inte ens att hon är dräktig. Skönt för henne! Hela natten har hon sovit gott vid husses säng. Hon blir alltid väldigt mycket husses hund när hon ska få valpar.

Hon åt just en stor portion mat. Aptiten brukar minska när valpningen närmar sig. Många tikar vill inte äta alls sista tiden. Puzzels senaste skål innehåll kyckling, banan, hallon, spenat och så en skvätt rapsolja och rejält med pulver från nypon, nässla och blåbär. Till efterrätt åt hon två ägg. Allt KRAVmärkt förstås eftersom bara det bästa är bra nog för våra mammor och barn. Det var mer än en liter mat men hon slukade allt och slickade skålen helt rent. Det tolkar jag som att inga valpar som vill ut än!

Dygn 63 är det dygn som flest valpar föds enligt statistiken. Våra valpar brukar komma lite tidigare. I snitt dygn 61-62 om jag gissar. Men Puzzels förra kullen föddes natten mot dygn 64 så om det blir lika denna gång så kommer dom i natt. Hon parades på samma dygn den här och förra gången.

Valparna känns tydligt och jag älskar att hålla handen på den goa magen och känna dom små krabaterna där inne. De här dygnen med väntan är så häftiga. Vi har ledigt från allt och är bara hemma och myser. Sedan en vecka tillbaka har vi stängt vårt hem för okända besökare och sedan några dagar välkomnar vi inte kända personer heller. Känns väldigt märkligt för vi brukar ofta ha goa människor på besök. Men nu vill vi att det ska vara lugnt och tryggt för Puzzel. Våra andra hundar får inte vara ute bland andra hundar för vi vill absolut inte ha hem någon smitta. Inga hundaktiviteter utanför gården alltså. Men det finns mycket kul för hundarna att göra här hemma så det går inte nöd på dom. Det märks på dom också att vi ska få valpar. Så dessa dygn när vi väntar på valpar är unika på flera sätt.

Nu ska jag och Puzzel gå ut en liten sväng. Det är viktigt att röra lite på sig i alla fall. Jag släpper henne inte med blicken en enda sekund för dräktiga tikar är ruskigt snabba på att hitta braiga ställen där de tycker att valparna ska födas! Å det är väldigt sällan som jag tycker att dom ställen är särskilt lämpliga....
Anneli

Inläggav Anneli » lör 04 okt 2014, 22:42

Vi har haft en lugn och skön dag idag. Perfekt med någon sådan dag innan valparna kommer för när valpningen börjar så brukar det ta några dygn innan jag får/kan sova.

Puzzel åt ett stor hjortben med mycket kött på till middag. Sen tog vi en liten promenad och hon skuttade så glatt. Nu sover hon lugnt och skönt nedanför min säng. Vi verkar alltså få vänta ett tag till....
Anneli

Inläggav Anneli » lör 04 okt 2014, 19:33

Tänkte bara tipsa er som inte vill missa när det händer något här i lådan!

Om man vill ha ett mail när skrivs något i valpdagboken så ska man klicka i rutan som heter "bevaka denna tråd" (det kommer då istället stå "sluta bevaka denna tråd") och den rutan finns längst ner i valpdagboken.

Detta gäller hela forumet så för er som vill få mail när någon gör ett nytt inlägg kan klicka i längst ner i den tråden eller i en hel kategori (alltså "Gästboken" eller "Allt och inget") så får man ett mail varje gång någon skriver något nytt inlägg någonstans i den tråden/kategorin.

VIKTIGT!!! Det mail man får går INTE att svara på!! Vill man svara på ett inlägg i forumet så måste man alltid gå in i forumet och göra det där!
Anneli

Inläggav Anneli » lör 04 okt 2014, 17:38

Inga tecken på att valparna vill ut än.... Dom bökar runt så mysigt där inne i värmen!

141004 puzzel.jpg
Hon är så rund och go och glad!
141004 puzzel.jpg (108.5 KiB) Visad 5826 gånger

141004 ellen har fixat.jpg
Ellen har hjälpt mig att lägga tidningspapper så fint i valplådan och så la vi rena fällar bredvid. När jag tittade in i valprummet igen så blev jag varmt i hjärtat när jag såg vad hon hade gjort! Undrar om hon har tänkt att det är Puzzel eller valparna som ska ha dummiesarna?
141004 ellen har fixat.jpg (123.99 KiB) Visad 5826 gånger
Anneli

FöregåendeNästa

Återgå till Gamla valpdagböcker